Již v roce 2020 získala společnost Cruise povolení k provozování autonomních vozidel bez operátora na palubě. Flotila vozidel Chevrolet Bolt tak nedlouho poté začala křižovat ulice San Francisca a bylo jen otázkou času, až se spustí služba přepravy cestujících. Tento milník byl dosažen v červnu 2021, kdy službu konečně vyzkoušela veřejnost. Z důvodu bezpečnosti, však bylo možné jízdy pouze mezi 22 a 6 hodinou, kdy nejsou silnice tolik vytížené jako během dne. Zdálo se, že taxislužbu firmy Cruise čeká jen další růst. Došlo však k sérii událostí, které bezpečnost a funkčnost celé služby zpochybňují.
Autonomní vozidlo Chevrolet Bolt firmy Cruise v ulicích San Francisca během oslav SF Pride (foto: Cruise)
První incident, který vyvolal znepokojení, se odehrál 3. června, kdy se vůz Cruise dostal do nehody s Toyotou Prius, která rychle projížděla odbočovacím pruhem. V další situaci, taktéž bez zranění, došlo k zablokování celé ulice přibližně deseti autonomními vozidly. Za zmínku stojí i problematické situace vyvolané interakcí se záchrannými složkami, o kterých jsme psali již dříve. Všechny zmíněné skutečnosti pak dovršil dopis, zaslaný na adresu kalifornské Komise pro veřejné služby. Ten dle zjištěných informací dorazil ještě předtím, než regulační úřady schválily provozování služby robotaxi. Zaměstnanec firmy Cruise v něm popisuje okolnosti, některých bezpečnostních problémů a také údajné obavy zaměstnanců související se spuštěním služby. Informátor v dopise také uvedl, že ke shlukování vozidel, interně známým jako události vyzvednutí, dochází pravidelně. Zpravidla se řeší pomocí vzdálené pomoci, nicméně se vyskytly případy, kdy i tato možnost selhala. Z dopisu je patrné, že zdokumentovaný bezpečnostní problém se půl roku vůbec neřešil, a asi by se ani řešit nezačal, pokud by nedošlo k jeho současnému zviditelnění. Po zaslání stížnosti se tak o startup Cruise začali zajímat státní regulační úřady spolu s Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Zároveň také celá situace zajímá vlastní představenstvo společnosti Cruise, které chce zabránit obavám o bezpečnostních procesech. Nezbývá tedy než sledovat jaký dopad pro Cruise vzniklá situace bude mít.