Závěry studie výzkumníků z Kalifornské Univerzity v Irvine prokázaly v reálných podmínkách dříve teoretizované nebezpečí, a to, že různobarevné nálepky umístěné na částech dopravních značek dokážou zmást systémy pro rozpoznávání značek v autonomních autech. Výsledky své práce prezentovali na sympoziu „Bezpečnost sítí a distribuovaných systémů“ v San Diegu. Tato studie byla také první, která ve velkém měřítku provedla evaluaci bezpečnosti systémů pro rozpoznávání značek ve vozidlech nejprodávanějších značek.
Jak může pouhá nálepka ohrozit bezpečnost? Předpokládejme následující, osoba se špatnými úmysly se rozhodne způsobit veřejné ohrožení, a za tím účelem umístí na kriticky důležité dopravní značky (například značky STOP, nebo značky snížená povolená rychlost) pruhy barevných nálepek se zvláštními vzory. Ty sice nemají vliv na čitelnost značky člověkem, ale způsobí chybu v systému autonomního auta. Systém pak kritickou značku přehlédne, nebo ji třeba považuje za úplně jinou značku. To následně ovlivní chování autonomního auta, což ho může přimět k náhlému brždění, k překročení povolené rychlosti nebo k jiným přestupkům, které mohou mít potenciálně i tragické následky.
Tento typ zranitelnosti byl už dříve teoretizován, a řada výzkumníků se tím již dlouho zabývala. Většina testů však probíhala jen v laboratorních podmínkách s dostupným vybavením. Tato studie se však odlišuje. Byla totiž provedena v širokém měřítku, v reálných podmínkách, a s vozidly, která jsou nyní již komerčně dostupná.
V této studii byly k útokům na systémy použity mnohobarevné nálepky s vlnitými vzory umístěné na povrch značek. Takové nálepky by totiž potenciální útočník mohl poměrně jednoduše a levně produkovat ve velkém množství. Studie prokázali velmi vysokou úspěšnost při cílených útocích na konkrétní systémy, ale daleko nižší úspěšnost při použití proti systémům jiných výrobců než výrobce cíleného systému. Zároveň studie přinesla řadu nových poznatků. Pokud vás tato studie zajímá, a chcete si ji sami přečíst, můžete vyzkoušet tento odkaz .
Poznatky této studie zajisté působí znepokojivě. Nicméně je však nutné podotknout, že právě díky výzkumům jako je tento, lze odhalit nedostatky a zranitelnosti autonomních systémů včas. Tato studie může být začátkem důkladného zkoumání, které umožní výzkumníkům a výrobcům nalézt vhodné řešení, a předejít tak zneužití s možnými tragickými následky. Zda se tedy jedná o dobrou či špatnou zprávu, nechme na posouzení čtenáře.
Mohlo by Vás také zajímat:
Společnost Venson představila svůj nejnovější průzkum důvěry v ADAS
Nová příležitost k řešení nedostatků v dopravě - MayMobility a Tecnobus zahajují spolupráci
Výsledky vyšetřování ADS softwaru u vozidel Cruise