Téměř by se chtělo říct, že Švédsko je autonomním vozidlům zemí zaslíbenou. Toto severské království, co do počtu obyvatel srovnatelné s naší republikou, se může chlubit velkým počtem aktivit v oblasti autonomní mobility. Nedávno jsme zmiňovali například tamní nejdelší zastřešený polygon pro testování nejen autonomních vozidel anebo testy autonomního vozidla a 5G sítí ve Stockholmu. O autonomní mobilitu se zajímají i ve Švédsku zaběhnuté společnosti, automobilka Volvo Cars, byť nyní vlastněná Číňany, je ve vývoji autonomního řízení aktivní skrze dceřinou společnost Zenseact (dříve Zenuity), kromě toho navázala spolupráci s čínskou firmou DiDi Chuxing a americkou firmou Waymo. Stále švédské Volvo Group vyrábějící nákladní vozidla minulý měsíc spojilo síly s americkou společností Aurora Innovation. A pak je tu nový hráč v podobě společnosti Einride, která vyvíjí bezkabinový autonomní nákladní elektromobil Pod. Ten se poprvé na veřejných komunikacích předvedl 15. května 2018 v rámci pilotního nasazení pro firmu DB Schenker v Jönköpingu. V současnosti Einride pracuje na čtyřech nových verzích Podu, jež by postupně od příštího roku měly být dodávány zákazníkům, kteří si je už nyní mohou předobjednat. Verze AET 1 je určená do uzavřených areálů jako jsou překladiště, kde se bude pohybovat po předem stanovených trasách. Verze AET 2 by již měla nabídnout i schopnost absolvovat krátké cesty po veřejných komunikacích, i když hlavní část nasazení by měla být v uzavřených areálech. Verze AET 3 je zamýšlena pro přepravu nákladu po méně vytížených veřejných komunikacích. A konečně AET 4 by měla umožnit jízdu na hlavních komunikacích a dálnicích. Einride i dlouhodobě využívá teleoperaci k ovládání a monitoringu vozidel.
Autonomní nákladní vůz Pod firmy Einride na bývalém letišti Alameda na dohled od San Francisca (foto: Einride)
Vývoj takového prostředku si ale žádá značný kapitál. Firmě Einride se již v roce 2019 podařilo pro svoje aktivity získat nejprve 25 milionů dolarů (zhruba půl miliardy korun) a o rok později dalších 10 milionů dolarů (asi 210 milionů korun). V letošním roce firma získala skokově vyšší investici ve výši 110 milionu dolarů (přibližně 2,3 miliardy korun). Tato částka by měla posloužit k dalšímu rozvoji firmy a aktivit jak v Evropě, tak i Severní Americe. Protože vývoj autonomního vozidla je dlouhodobá činnost, jež prozatím nedokáže generovat zisky, které by vývojové náklady pokryly, provozuje Einride i běžnou nákladní přepravu s manuálně řízenými elektrickými nákladními vozidly. Tato služba je určitým zdrojem financí, zároveň funguje i jako zdroj provozních dat pro budoucí plánovaní provozu autonomních nákladních vozidel. Na závěr ještě stojí za zmínku, že autonomní Pod se v loňském roce projel na závodní dráze proslulého pořadu Top Gear na bývalém letišti Dunsfold v Anglii.