Švýcarsko, země známá svojí neutralitou, krásnými hory, vyhlášeným sýrem, či snad unikátním typem nože. To však není vše. Švýcarsko je totiž i významným hráčem na poli autonomní mobility.
Technologie automatizované mobility byly ve Švýcarsku testovány a úspěšně využívány již v několika pilotních projektech, zejména v oblasti veřejné dopravy. Autonomní autobusy již zajišťují dopravu v několika švýcarských městech, včetně Bernu, Zugu, Ženevy, Fribourgu, Sionu, Schaffhausenu a Curychu. Tyto pilotní projekty vyžadovali udělení výjimku od Švýcarského federálního úřadu pro silnice (FEDRO) k provozu autonomních vozidel na veřejných komunikacích. To se teď možná změní. Švýcarská federální rada totiž nyní usiluje o zakotvení tohoto procesu do zákona a jeho zjednodušení, aby bylo možné regulovat používání autonomních vozidel a povolit je pro komerční využití. Na rozdíl od EU švýcarská federální rada neomezuje počet povolených vozidel a nepožaduje každoroční podávání zpráv ze strany výrobců vozidel o konkrétních nehodových událostech, čímž si slibuje snížení byrokracie a podporu inovací. Pokud budou splněny zákonné požadavky, nebude již v budoucnu třeba žádné výjimky. S revizí švýcarského zákona o silniční dopravě a vyhlášky o automatizovaném řízení učinil švýcarský parlament a federální rada jasný krok k podpoře tohoto megatrendu. Proces konzultací je nyní ukončen a švýcarská federální rada předkládá konkrétní návrhy, jak by mělo být automatizované řízení v budoucnu regulováno.
Autonomní vozidlo (Zdroj: autor)
Úspěch automatizované mobility závisí na třech faktorech: technologii, regulaci a společenském přijetí. Ačkoli existuje několik studií o společenském přijetí automatizované mobility, nejsou mezi sebou srovnatelné, a proto nejsou příliš vypovídající. Švýcarská asociace pro autonomní mobilitu (SAAM) je centrum excelence, které čerpá z odborníků z celého světa s cílem přetvořit mobilitu ve Švýcarsku a zpřístupnit ji veřejnosti. Důležitým cílem SAAM je zejména podporovat studie o společenském přijetí, které využívají jednoduchou, standardizovanou metodologii, a jsou proto nákladově efektivní a snadno reprodukovatelné.
První vydání SAAM Mag je k dispozici a můžete si jej přečíst zde. Dozvíte se více o tom, jak autonomní vozidla mění dopravu ve Švýcarsku, včetně logistického sektoru, a o nové regulaci, která umožní nasazení vysoce automatizovaných vozidel (až po úroveň 4) na švýcarských silnicích v reálných podmínkách již od roku 2025.