Dopravní zácpy či odborně dopravní kongesce jsou problémem, s nímž se ve vzrůstající míře potýkají státy po celém světě. S rozvojem osobních automobilů a fenoménu cestování jediné osoby v nich dochází přirozeně k přetěžování dopravní infrastruktury, což ve výsledku vede k zásadním omezením toku dopravního proudu. Relativně jednoduchým řešením takové situace je podpora a rozvoj velkokapacitní veřejné dopravy, což se ale obzvláště po současné pandemické zkušenosti nemusí u potenciálních uživatelů setkat s žádoucí odezvou. Již delší dobu proto vznikají řešení, jež se snaží optimalizovat dopravu v takovém složení, jaké aktuálně je, a to s využitím moderních technologií jako je umělá inteligence. Jedním z takových projektů je I-24 Smart Corridor, který realizuje Vanderbiltova univerzita ve spolupráci s ministerstvem dopravy státu Tennessee a výzkumnou organizací Southwest Research Institute, a to s finanční podporou 2,6 milionu dolarů (asi 56 milionů korun) od amerického ministerstva dopravy. Dvojice dopravních tepen I-24 a SR 1 v délce přibližně 45 km vedoucí paralelně mezi městy Nashville a Murfreesboro bude vybavena infastrukturou, která bude monitorovat provoz a s využitím systémů umělé inteligence získaná data zpracovávat a skrze kooperativní systémy provoz usměrňovat. Koridor bude těžit z toho, že mezi oběma dálnicemi existují silnice v souhrnné délce asi 48 km, které dovolují rozmělnit intenzitu provozu mezi oběma tepnami. Díky začlenění umělé inteligence a jejích predikčních schopností by mělo být možné dosáhnout zkrácení cestovní doby a v neposlední řadě zvýšení bezpečnosti silničního provozu.
Americké dálnice jsou pověstné svým vytížením, na snímku I-405 procházející městem Los Angeles, jež je nejvytíženější dálnicí v USA (foto: Kevork Djansezian)
Jinou zajímavou aktivitou týkající se chytrých dálničních koridorů je projekt ve státě Ohio, který se specializuje na nákladní autonomní vozidla. Celkově lze říct, že se americké ministerstvo dopravy velmi produktivně angažuje v rozvoji autonomní mobility. Kromě podpory výstavby chytré dopravní infrastruktury lze zmínit i podporu inkluzivity v autonomní mobilitě prostřednictvím soutěže Inclusive Design Challenge. Ovšem ne vždy jsou americké úřady bezbřehým podporovatelem komerčních aktivit, z hlediska regulací jistě stojí za zmínku nedávná diskuse kalifornského Úřadu pro motorová vozidla s automobilkou Tesla či kritický postoj Federální správy bezpečnosti motorových vozidel k žádosti o prodloužení pracovní doby řidičům nákladních vozidel vybavených technologií firmy Pronto.