Elon Musk, ředitel automobilky Tesla, je proslulý jako vizionář a mimořádně úspěšný podnikatel, a to nejen v oblasti elektromobility, ale i třeba vesmírného průmyslu. Avšak zatímco svými prohlášeními ohledně kolonizace Marsu vesměs pozitivně stimuluje společnost, svými výroky o elektromobilech Tesla a zejména schopnostech jejich asistenčních systémů vyloženě balamutí veřejnost, což má ve výsledku tragické následky. Byť vozy Tesla disponují souborem asistenčních systémů druhé úrovně automatizace, pro něž automobilka používá označení Autopilot, dlouhodobě se lze setkat ze strany Muska a marketingového oddělení automobilky s výroky o tom, že vozidla jsou nebo velice brzy budou autonomní. Přispívá k tomu i možnost přikoupení balíčku funkcí, který se jmenuje „schopnost plně autonomního řízení" (FSD neboli Full Self-Driving). Elektromobily Tesla ale nejsou autonomní, jedná se o ryzí autonowashing. Proti tomuto klamání veřejnosti dlouhodobě bojuje Německo, které v loňském roce Tesle zakázalo zavádějící výrazy používat, v letošním roce se navíc pokouší o nápravu chápání úrovní automatizace zjednodušením jejich taxonomie. Poněkud stranou tohoto dění byly Spojené státy, které ke komunikaci Tesly směrem k veřejnosti přistupovaly benevolentněji. To se ale začalo měnit v závěru loňského roku.
Tesla Model 3 po nehodě, při níž 1. března 2019 zahynul Jeremy Banner, který nevěnoval pozornost řízení během aktivované funkce Autopilot (foto: Sun Sentinel)
Na veřejnost totiž pronikla e-mailová korespondence mezi zástupci automobilky Tesla a kalifornským Úřadem pro motorová vozidla, v níž Tesla explicitně prohlašuje, že všechny schopnosti jejích vozidel spadají do druhé úrovně automatizace. Jinak řečeno, řidič musí i při aktivaci systému Autopilot věnovat pozornost řízení a být schopný kdykoli reagovat. V Kalifornii totiž dlouhodobě platí, že každý subjekt, který chce testovat autonomní vozidla na veřejných komunikacích, si musí zažádat o patřičné povolení. Tesla však žádné takové povolení nemá, zároveň se ale lze opakovaně setkat s výroky jejího ředitele, že autonomní řízení bude ve vozidlech zpřístupněno každým dnem, neboť vybraní řidiči z řad veřejnosti mají přístup k beta verzi autonomního řízení, které již usilovně testují. Něco takového by ale bylo v přímém rozporu s kalifornskými zákony, což je důvod, proč se úřady začaly o stav automatizace vozidel Tesla zajímat. V návaznosti na tuto výměnu mezi Teslou a Úřadem pro motorová vozidla se opět začala aktivněji zajímat o tyto elektromobily i Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB), která vyšetřuje dopravní nehody. V dřívějšku už totiž vyšetřovala několik smrtelných nehod, ke kterým došlo v důsledku nesprávného použití asistenčního systému Autopilot. První takovou nehodou byla na Floridě dne 7. května 2016 srážka vozu Tesla Model S s přívěsem nákladního vozu, při níž zahynul řidič Tesly Joshua Brown. Postupem času smrtelných nehod v důsledku zkreslené představy o reálných schopnostech asistenčních systémů přibývalo. Velmi dobře prozkoumané jsou i další nehody, jmenovitě dne 23. března 2018 v režimu Autopilot narazil vůz Tesla Model X do středových svodidel na dálnici v Kalifornii, v důsledku čehož zahynul jeho řidič Walter Huang. O téměř rok později, 1. března 2019, se na Floridě zopakoval v podstatě identický scénář jako v případě první nehody, když vůz Tesla Model 3 narazil do přívěsu nákladního vozidla, při čemž zahynul řidič Tesly Jeremy Banner. Nehod vozidel Tesla s aktivovaným asistenčním systémem Autopilot, které se obešly bez následků na životech, se po celém světě staly již desítky. Pozornost úřadů je tudíž zcela na místě.