O stavu vývoje technologie autonomního řízení se veřejnost zpravidla dozvídá primárně z oficiálních zpráv jednotlivých vývojářů a souvisejících propagačních videí, jež ukazují jen pečlivě vybrané situace a momenty. Poměrně úspěšně proto lze pochybovat o objektivitě takových informací, které nezřídka mají sloužit k přilákání investorů. Snad jen s výjimkou společnosti Waymo, která od loňského října umožňuje nejširší veřejnosti svezení v autonomních vozidlech bez řidiče v rámci taxislužby v arizonském městě Phoenix, díky čemuž si může každý udělat obrázek o reálných schopnostech této technologie, není veřejnosti příliš mnoho informací o skutečných dovednostech vyvíjených autonomních vozidel známo. Ostatní vývojáři totiž takto otevření nejsou a jedinou možností je sledovat testování na veřejných komunikacích zvenčí. Naštěstí díky faktu, že dnes již téměř každý nosí v kapse mobilní telefon schopný pořizovat videa, která je možné následně sdílet na webových portálech typu YouTube, lze se přece jenom dozvědět něco více i takříkajíc přímo z terénu. Podívejme se dnes do Moskvy, kde probíhá již několik let testování autonomních vozidel firmy Yandex. Vybrali jsme několik videí, která nám ukážou, jak se ruská autonomní vozidla vypořádávají s reálným provozem.
Jako první se podívejme na dvouminutové video pořízené loni v červenci v moskevské čtvrti Chamovniki, kde se nachází depo autonomních vozidel společnosti Yandex. Autonomními vozidly Toyota Prius firmy Yandex se to tam skutečně hemží a není neobvyklé, že se jich na křižovatce ve stejný čas sejde hned několik. Z videa si lze udělat představu jak o rozsahu testování, tak i prostředí, v němž se tato autonomní vozidla pohybují.
Druhé video pořízené letos v květnu zachycuje situaci, kdy člověk natáčející toto video stojí u přechodu, na což autonomní vozidlo Toyota Prius reaguje tak, že mu dá přednost a čeká. Pro takové chování nemají příliš pochopení řidiči následujících vozidel, kteří svoji netrpělivost dávají najevo troubením, někteří z nich se dokonce jdou podívat za bezpečnostním řidičem Yandexu. Po zhruba minutě dle všeho tento bezpečnostní řidič převezme řízení a pokračuje v jízdě manuálně. Následně se do stejné situace dostává druhé autonomní vozidlo Yandexu, jež se chová identicky. V tomto případě jeho bezpečnostní řidič začne na kameramana pokřikovat, aby poodstoupil od přechodu. Mezitím přijíždí z druhého směru další autonomní Prius a dává chodci u přechodu přednost. Nakonec vše vyřeší manuální převzetí řízení. Jediný chodec tak paralyzoval hned tři autonomní vozidla.
Konečně třetí video pořízené loni v červnu v moskevské čtvrti Ramenki ukazuje autonomní vozidlo Toyota Prius v poměrně hustém provozu, které se po přiblížení k velké světelné křižovatce rozhodne do křižovatky nevjíždět, neboť patrně vyhodnotilo, že by ji kvůli stojícímu provozu na druhé straně nemuselo stihnout uvolnit. Za pozornost stojí, že autonomní vozidla jsou v Rusku označena nálepkou s písmenem A ve výstražném trojúhelníku umístěnou na zadní části vozidla.
Na internetu je samozřejmě k nalezení více videí s autonomními vozidly firmy Yandex v moskevských ulicích, zde jsme vybrali jen ty skutečně nejzajímavější.