Jakkoli se může doručování objednávek prostřednictvím malých doručovacích robotů jevit jako skvělý přístup, který je ohleduplný k životnímu prostředí a celkově představuje takřka ideální řešení pro rozvoz zboží v rámci takzvané poslední míle, realita odkrývá problematickou stránku tohoto přístupu. Tímto problémem je skutečnost, že se lidé příliš nechtějí dělit o svůj prostor na chodnících. Na konci roku 2021 kanadské Toronto zakázalo provoz dálkově řízených doručovacích robotů Geoffrey firmy Tiny Mile z důvodu, že dochází k záboru chodníků určených pro lidskou chůzi ke komerčním aktivitám využívajícím doručovací roboty. V návaznosti na tento zákaz přesunula firma Tiny Mile své aktivity do města Charlotte v Severní Karolíně ve Spojených státech. Letos na začátku července se musela s podobnou situací potýkat ruská firma Yandex, která prostřednictvím své dceřiné firmy Yango Deli provozuje v izraelském Tel Avivu autonomní doručovací vozidla Yandex.Rover. Tamní obyvatelé si totiž stěžovali, že tato vozítka na chodnících překáží a blokují cestu, načež firma byla vyzvána, aby dočasně své aktivity zastavila. Na začátku srpna pak bylo oznámeno, že po přezkoumání došla radnice města k závěru, že obnovení provozu doručovacích robotů prozatím nepovolí.
Autonomní doručovací robot Yandex.Rover v ulicích izraelského Tel Avivu (foto: Zahi Shaked)
Pro firmu Yandex se v poslední době jedná o již několikátý neúspěch v řadě v doméně autonomní mobility. V důsledku sankcí, které byly uvaleny na Rusko poté, co rozpoutalo válku na Ukrajině, byl Yandex donucen zastavit své testovací aktivity ve městě Ann Arbor v Michiganu a americká doručovací služba Grubhub ukončila s ruskou firmou spolupráci na rozvozu objednávek prostřednictvím robotů Yandex.Rover v univerzitním kampusu v arizonském Phoenixu.