Ne vždy mají nové technologie na růžích ustláno. V případě autonomních vozidel, která se pohybují mezi dalšími účastníky silničního provozu, je pochopitelné, že existují relativně striktní regulace, které dohlíží na bezpečnost testování a zavádění těchto technologií. Někteří vývojáři se proto kvůli inherentně menším rizikům vydali cestou malých doručovacích vozidel, jež obvykle nejsou větší než běžný dětský kočárek, a které se malou rychlostí pohybují na chodnících mezi chodci, případně jezdí v pruzích pro cyklisty. Toto zdánlivě bezproblémové řešení ale narazilo na odpor v kanadském městě Toronto, které v prosinci loňského roku rozhodlo o zákazu provozu malých doručovacích vozidel na chodnících a v cyklopruzích. Při porušení tohoto zákazu hrozí pokuta ve výši 150 kanadských dolarů (asi 2,5 tisíce korun). Od léta 2020 v Torontu provozovala malé dálkově řízené doručovací roboty jménem Geoffrey kanadská firma Tiny Mile. Ta jen pár dní před rozhodnutím o zákazu své aktivity přerušila. Aktuálně probíhají zasedání města se soukromou sférou, jež by v průběhu druhého čtvrtletí letošního roku měla dospět k návrhu kroků, jak ve věci doručovacích vozidel dále pokračovat.
Dálkově řízený doručovací robot Geoffrey firmy Tiny Mile v Torontu (foto: Tiny Mile)
Nutno dodat, že autonomní či dálkově řízená doručovací vozidla se s překážkami tohoto druhu setkala již dříve. V roce 2017 se podobná situace řešila v kalifornském San Franciscu, kde pro ně byla nastavena poměrně striktní pravidla, včetně povinnosti fungování v pouze méně frekventovaných částech města. To ale pokrok nijak zásadně nebrzdilo, takže letos v lednu firma Serve Robotics uvedla do provozu své autonomní doručovací vozidlo, jež zvládá provoz bez jakéhokoli zásahu ze strany vzdáleného operátora. A například estonská firma Starship Technologies svými autonomními roboty doručila v pěti zemích na dvou kontinentech již více než dva miliony objednávek. Vývoj v této oblasti probíhá velice aktivně, po celém světě se lze setkat již s desítkami typů různých autonomních či dálkově řízených doručovacích vozidel. Jedno takové vzniká i v České republice u firmy Vanilla Robotics pod názvem Vanilla Mini Pod.