Moderní vozidla se stále více podobají počítačům na kolech, z vlastních zkušeností s počítači a obecně výpočetní a komunikační technikou však víme, že tyto technologie ne vždy fungují dokonale. Ve většině případů je na vině software, v jehož tisících či milionech řádků zdrojového kódu se sem tam objeví nějaká chyba. Přestane-li fungovat textový editor nebo počítačová hra, nic zásadního se zpravidla neděje. V případě chyby softwaru v (autonomním) vozidle ale mohou být následky až fatální. Důležitost kvalitně napsaného softwaru ve vozidlech v poslední době demonstruje zejména masivní zavádění elektromobilů, neboť u celé řady z nich se automobilky musely zpočátku potýkat s rozsáhlými problémy právě kvůli nefunkčnímu programovému vybavení. Nejznámější jsou v tomto kontextu problémy německého Volkswagenu s vozidlem ID.3 a amerického Fordu s modelem Mustang Mach-E. U autonomních vozidel důležitost bezchybnosti softwaru ještě vzrůstá. Přinést na trh spolehlivý operační systém pro autonomní vozidla si dala za cíl společnost Apex AI, jejíž operační systém Apex.OS je certifikovaný podle normy ISO 26262, včetně nejstriktnější úrovně ASIL-D, díky čemuž může být používaný v sériově vyráběných vozidlech.
Autonomní vůz Lexus RX450h firmy Apex AI (foto: Apex AI)
Stejně jako v běžném počítači, i v elektromobilech a autonomních vozidlech je operační systém, který zajišťuje vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými součástmi. V doméně autonomních prostředků je proslulý ROS neboli Robot Operating System. Ten je velice populární mezi vývojáři experimentálních autonomních strojů, ale pro seriózní aplikace v autonomních vozidlech převážejících cestující se příliš nehodí. Proto firma Apex AI strávila tři roky přepisováním zdrojového kódu tak, aby byly odstraněny neduhy ROS. Výsledkem je právě Apex.OS, který se chlubí výše zmíněnou certifikací. Zákazníkem firmy Apex AI a uživatelem oepračního systému Apex.OS se v letošním roce stala japonská automobilka Toyota, která jej bude nejprve využívat ve své vývojové platformě Arene, do budoucna uvažuje i o jeho integraci do svých sériově vyrábených vozidel. Kromě Toyoty se pro Apex.OS rozhodla i společnost Tier IV, která jím nahradí svůj vlastní operační systém pro autonomní vozidla Autoware. To o kvalitách Apex.OS jistě mnohé vypovídá.