Novým majitelem společnosti Lyft Level 5 se stává prostřednictvím svého investičního fondu Woven Planet japonská automobilka Toyota. Společnost Lyft, která je na severoamerickém trhu působicím poskytovatelem služby poptávkové přepravy v mnoha rysech podobná Uberu, založila vlastní divizi nazvanou Level 5 zaměřenou na vývoj systémů autonomního řízení v roce 2017. Za dobu své existence byla firma hodně aktivní, vyvíjela a na veřejných komunikacích ve Spojených státech testovala svá autonomní vozidla Ford Fusion Hybrid a Chrysler Pacifica, v kalifornském městě Palo Alto vybudovala i testovací polygon. Mateřský Lyft kromě toho navázal partnerství hned se dvěma předními vývojáři autonomních vozidel. Nejprve s firmou Motional (původně nuTonomy a později Aptiv), s níž provozuje v Las Vegas populární autonomní taxislužbu, která by v roce 2023 měla začít fungovat bez obsluhy na palubě, a následně s firmou Waymo, jejíž autonomní robotaxi v Arizoně zpřístupnila skrze svoji aplikaci. Tato spolupráce nebude akvizicí ovlivněna, nově však bude spadat pod sekci nazvanou Lyft Autonomous. Lyft Level 5 navíc aktivně přispíval celé komunitě vývojářů autonomního řízení prostřednictvím sdílení svých datasetů z průběhu testování.
Autonomní Ford Fusion Hybrid společnosti Lyft Level 5 (foto: Lyft)
Hodnota celé akvizice, jejíž završení se očekává ve třetím čtvrtletí letošního roku, dosahuje 550 milionů dolarů (bezmála 12 miliard korun). Dvě stě milionů dolarů bude zaplaceno předem, zbývající částka bude průběžně vyplácena během následujících pěti let. Kromě lidských zdrojů v podobě inženýrů Lyft Level 5 získá Toyota i přístup k provozním datům flotil vozidel fungujících v rámci služby Lyft. Z pohledu Toyoty jde o jasný signál, že autonomní mobilita je v centru zájmu této japonské automobilky. Dlouhodobě se autonomnímu řízení věnuje například skrze firmu Toyota Research Institute, v únoru letošního roku navázala Toyota spolupráci s firmou Aurora Innovation, jejímž cílem je integrovat systém autonomního řízení Aurora Driver do vozidel Toyota Sienna a následně zahájit provoz robotaxi. Z tohoto pohledu dává velký smysl přístup Toyoty k provozním datům Lyftu. Rovněž není bez zajímavosti, že v závěru loňského roku se součástí firmy Aurora Innovation stala divize autonomního řízení ATG firmy Uber.