V minulém týdnu byl v kampusu americké Michigan State University ve městě East Lansing v Michiganu představen autonomní elektrický autobus Atak Electric tureckého výrobce Karsan. Ten aktuálně prochází posledními ověřovacími zkouškami, načež by měl od ledna příštího roku zahájit pilotní provoz v rámci tohoto kampusu, kde bude přepravovat studenty a pedagogy na 4 km dlouhé trase. Na trase bude k dispozici i komunikační infrastruktura pro testování V2I řešení, především koordinaci průjezdu světelnými křižovatkami. Ve vozidle bude celou dobu přítomný bezpečnostní řidič. Karsan svůj autonomní autobus slavnostně představil letos v únoru prezentačními jízdami za účasti tureckého prezidenta. Autonomní autobus Atak Electric je taktéž provozován v rumunské Ploješti, kde obsluhuje průmyslový areál.
Autonomní elektrický autobus Karsan Atak Electric v Michiganu (foto: Michigan State University)
Autonomní autobusy jsou na rozdíl od autonomních minibusů ještě stále málo prozkoumanou a vyzkoušenou oblastí. V Evropě jsme doposud měli možnost autonomní autobus na veřejných komunikacích spatřit ve Španělsku, kde byl v Málaze na přelomu února a března testován autonomní autobus Irizar ie. S autonomními autobusy experimentuje též Japonsko, a to konkrétně aerolinka ANA, jež letos v únoru zkoušela provoz autonomního autobusu BYD K9RA na letišti v Tokiu.
Samotná Michigan State University se autonomnímu řízení taktéž věnuje prostřednictvím laboratoře CANVAS, která disponuje vlastními autonomními vozidly na bázi modelů Lincoln MKS a Chevrolet Bolt.