V areálu bývalého vojenského letiště RAF Oakley nedaleko univerzitního města Oxford v anglickém hrabství Buckinghamshire byla zahájena výstavba nového polygonu pro testování autonomních a datově propojených vozidel pod názvem CAVWAY. Očekávané zahájení provozu polygonu je před koncem letošního roku, přičemž za projektem stojí konsorcium tvořené společnostmi Prova Developments a IDIADA Automotive Technology. Celkem bude areál polygonu zabírat plochu 77 hektarů, z původní letištní infrastruktury bude zachován pouze hangár, který poslouží jako zázemí pro laboratoře a kanceláře. Podoba polygonu je navržena tak, aby poskytla veškeré potřebné vybavení pro testování prakticky všech myslitelných dopravních situací, a to v souladu s požadavky a pravidly Euro NCAP a dalšími standardy. K dispozici bude taktéž kompletní vybavenost kooperativní infrastrukturou. Kromě fyzické infrastruktury by mělo být možné realizovat i testy v simulacích díky virtuálním modelům polygonu, včetně možností ověřování kyberbezpečnosti systémů. Zájemci tak budou mít k dispozici kompletní zázemí a vybavení naplňující jejich rozmanité potřeby. Polygon CAVWAY je součástí ústřední britské vládní iniciativy rozvoje autonomní mobility. Tato inicitativa podpořila výstavbu infrastruktury pro vývoj a testování autonomních vozidel napříč celou Velkou Británií částkou sto milionů liber (přes tři miliardy korun), na níž průmysl odpověděl vlastní investicí obdobné částky do těchto projektů.
Vizualizace polygonu CAVWAY (foto: Applus IDIADA)
Význam a přínos polygonů pro testovací účely je zcela nezpochybnitelný. Jen před pár týdny bylo oznámeno, že podobné testovací prostředí vznikne na mnichovském letišti. Za zmínku stojí, že ani Česká republika v tomto směru nezaostává. Například francouzská společnost Valeo, která má v Česku vývojové centrum, si již několik let pronajímá bývalé vojenské letiště v Milovicích, jež slouží právě jako polygon pro testování asistenčních systémů řidiče a systémů autonomního řízení. Podobně bývalý vojenský areál v Břehyni nedaleko Máchova jezera přetváří společnost Aurel CZ na polygon. Německá automobilka BMW taktéž staví vlastní polygon u Sokolova, jenž by však podle aktuálních zpráv měl být prozatím menší, než se původně zamýšlelo. V neposlední řadě česká investiční skupina Accolade, která mimo jiné vlastní brněnské letiště, již několik let plánuje postavit vlastní polygon u Stříbra na Tachovsku.