web Autonomne.cz

odkaz na homepage

U Oxfordu vzniká polygon pro autonomní vozidla

V areálu bývalého vojenského letiště RAF Oakley nedaleko univerzitního města Oxford v anglickém hrabství Buckinghamshire byla zahájena výstavba nového polygonu pro testování autonomních a datově propojených vozidel pod názvem CAVWAY. Očekávané zahájení provozu polygonu je před koncem letošního roku, přičemž za projektem stojí konsorcium tvořené společnostmi Prova Developments a IDIADA Automotive Technology. Celkem bude areál polygonu zabírat plochu 77 hektarů, z původní letištní infrastruktury bude zachován pouze hangár, který poslouží jako zázemí pro laboratoře a kanceláře. Podoba polygonu je navržena tak, aby poskytla veškeré potřebné vybavení pro testování prakticky všech myslitelných dopravních situací, a to v souladu s požadavky a pravidly Euro NCAP a dalšími standardy. K dispozici bude taktéž kompletní vybavenost kooperativní infrastrukturou. Kromě fyzické infrastruktury by mělo být možné realizovat i testy v simulacích díky virtuálním modelům polygonu, včetně možností ověřování kyberbezpečnosti systémů. Zájemci tak budou mít k dispozici kompletní zázemí a vybavení naplňující jejich rozmanité potřeby. Polygon CAVWAY je součástí ústřední britské vládní iniciativy rozvoje autonomní mobility. Tato inicitativa podpořila výstavbu infrastruktury pro vývoj a testování autonomních vozidel napříč celou Velkou Británií částkou sto milionů liber (přes tři miliardy korun), na níž průmysl odpověděl vlastní investicí obdobné částky do těchto projektů.

CAVWAY

Vizualizace polygonu CAVWAY (foto: Applus IDIADA)

Význam a přínos polygonů pro testovací účely je zcela nezpochybnitelný. Jen před pár týdny bylo oznámeno, že podobné testovací prostředí vznikne na mnichovském letišti. Za zmínku stojí, že ani Česká republika v tomto směru nezaostává. Například francouzská společnost Valeo, která má v Česku vývojové centrum, si již několik let pronajímá bývalé vojenské letiště v Milovicích, jež slouží právě jako polygon pro testování asistenčních systémů řidiče a systémů autonomního řízení. Podobně bývalý vojenský areál v Břehyni nedaleko Máchova jezera přetváří společnost Aurel CZ na polygon. Německá automobilka BMW taktéž staví vlastní polygon u Sokolova, jenž by však podle aktuálních zpráv měl být prozatím menší, než se původně zamýšlelo. V neposlední řadě česká investiční skupina Accolade, která mimo jiné vlastní brněnské letiště, již několik let plánuje postavit vlastní polygon u Stříbra na Tachovsku.