web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Úskalí provozu autonomních vozidel

Provozovat autonomní vozidla na veřejných komunikacích v běžném provozu není jednoduché. Provozovat je pak na místech jako je San Francisco, jež je známé skutečně náročnými podmínkami v podobě úzkch ulic s velkým sklonem, vozidly zaparkovanými na všech možných i nemožných místech a všudypřítomnými chodci a cyklisty, je obzvláště náročnou disciplínou. Důvěrně se s tím seznamuje společnost Cruise, která zde v nočních hodinách provozuje flotilu autonomních vozidel Chevrolet Bolt bez obsluhy na palubě, jež je postupně zpřístupňována k užívání i zájemcům z řad nejširší veřejnosti. Na začátku května firma navíc rozšířila oblast, kterou obsluhuje, takže robotaxi může využívat stále větší množství cestujících. S tímto růstem ale přibývá i množství ojedinělých událostí, jež jen stěží někdo dokázal předpovědět.

Cruise

Autonomní vozidlo Chevrolet Bolt firmy Cruise v ulicích San Francisca (foto: Cruise)

Hlavní mediální pozornosti se těší situace, při nichž autonomní vozidla firmy Cruise musela interagovat se záchrannými složkami. Již dříve jsme tu psali o incidentu s policií, jež vozidlo bez řidiče zastavila kvůli vypnutým světlům, načež došlo k chvilkovému nedorozumění kvůli chybějící bezprostřední možnosti komunikace. Nyní na veřejnost pronikly informace o dalších dvou incidentech, z nichž v jednom autonomní vozidlo interagovalo s hasičským záchranným sborem. V brzkých ranních hodinách projíždělo sanfranciskými ulicemi hasičské vozidlo, jež směřovalo k požáru, přičemž zrovna objíždělo na okraji silnice stojící popelářské vozidlo, když v opačném směru jelo autonomní vozidlo firmy Cruise. To sice zastavilo, aby umožnilo hasičům překážku objet, ovšem stalo se tak v místě, které neumožnilo hasičskému vozidlu kvůli jeho velikosti manévr dokončit. To tak nemohlo pokračovat k zásahu, neboť autonomní vozidlo sice zůstalo stát, ale už necouvlo, aby poskytlo více prostoru, situaci vyřešil až řidič popelářského vozu, který cestu uvolnil. Druhým incidentem byla situace, kdy autonomní vozidlo projíždělo oblastí, kde probíhala práce na silnici, načež v místě zúžení zastavilo před přechodem a nepohnulo se po dobu následujících pěti minut, čímž efektivně zablokovalo provoz. Je vidět, že každodenní provoz autonomních vozidel přináší mnohé nepředvídatelné situace, kromě těch právě uvedených lze zmínit i fyzické útoky na autonomní vozidla, které v dřívějšku potkaly konkurenční firmu Waymo.