Atraktivní prvenství si na své konto připsala přímořská Málaga na jihu Španělska, jež se stala prvním evropským městem, kde byl na veřejných komunikacích nasazen do provozu autonomní autobus. Jednalo se o dvanáctimetrový elektrický autobus Irizar ie s kapacitou šedesát osob, který byl autonomním řízením vybaven v rámci projektu AutoMOST. Provoz probíhal ve dnech 20. února až 15. března letošního roku na trase o celkové délce přibližně 5,5 km mezi přístavem a historickým centrem Málagy vždy od úterý do soboty v době od 10.30 do 14.30. Jízdu si bylo možné zarezervovat na webových stránkách společnosti Avanza, jež v rámci projektu autonomní autobus provozovala. Během všech jízd byl za volantem přítomný bezpečnostní řidič.
Autonomní autobus Irizar ie (foto: Irizar)
V autonomní mobilitě se v případě prostředků hromadné dopravy lze zatím nejčastěji setkat s autonomními minibusy, takzvanými shuttly. Ty mají na délku nejčastěji 5 až 6 metrů a kapacitu kolem šesti osob. Zpravidla se pohybují po okružních trasách malou rychlostí (do 20 km/h) v regulovaných podmínkách. Klasické autobusy v autonomním provedení jsou však zatím stále spíše výjimkou. Kromě Španělska jejich vývoj probíhá například v Turecku, kde lze nalézt hned tři firmy (Karsan, Temsa a Otokar), které jsou v tomto směru aktivní, anebo v Japonsku, kde aerolinky ANA testují autonomní autobus v uzavřeném letištním areálu. Letos v lednu představil autonomní autobus pod názvem Xcelsior i americký výrobce New Flyer.