Pro vhodný a bezpečný provoz autonomních vozidel je nutné je testovat v nejrůznějších meteorologických podmínkách za různých dopravních situacích. Pro tyto účely se tak norské Oslo jeví jako vhodný kandidát. Sdílená autonomní vozidla zde budou nasazena v rámci projektu EU ULTIMO. Hlavním cílem projektu ULTIMO je stanovit základy pro zavedení ekonomicky životaschopné rozsáhlé služby autonomních vozidel ve veřejné dopravě, kterou by si zákazníci mohli objednávat individuálně. Služba by tak více byla orientována směrem na zákazníky. Díky holistickému přístupu k zavádění autonomních vozidel, jenž zohledňuje všechny prvky v mezisektorovém podnikatelském prostředí, chce ULTIMO integrovat autonomní vozidla do měst s takzvanou službou od dveří ke dveřím, což umožňuje udržitelnější, dostupnější a inkluzivnější mobilitu. Do projektu je mimo 23 partnerů z celkem 8 evropských zemí, zapojený i největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn.
První autonomní vozidla, jsou nyní připravena k nasazení ve východní části Norska v Groruddalenu. Od místních úřadů dostalo zahájení provozu potřebná povolení, a tak místní obyvatelé této části brzy uvidí, jak fungují autonomní vozidla v reálném provozu. Tato autonomní vozidla mají za cíl do místní mobility přinést více dostupnosti a stanovit dopravu více inkluzivní. V oblasti Groruddalen je nyní zaveden běžný systém veřejné dopravy, který se skládá z 19 autobusových linek, 3 linek metra nebo několika tramvajových spojů. Nasazení autonomních vozidel v této části má za cíl zaplnit mezery v méně vytížených hodinách poptávky a fungovat tak jako spojení mezi některými nenavazujícími spoji metra a autobusových linek. Současně by zavedení tohoto typu mobility mělo řešit problémy první a poslední míle, které musí konvenční veřejná doprava překonávat. Představení místních autonomních vozidel proběhlo na místní střední škole Kuben, kde měli místní studenti možnost se do autonomních vozidel posadit a na vlastní oči viděli inovativní nabídku funkcí vozů.
Úřad pro veřejnou dopravu Ruter, jakožto největší norský partner projektu ULTIMO, zavádí v této oblasti celkem 15 – 20 autonomních vozů s úrovní autonomního řízení SAE 4, možností pohybu až na 560 km silnic s maximální možnou rychlostí 90 km/h. V rámci dnů AI Ruter předvedl nově nasazená vozidla ve svém návštěvnickém centru. Na této akci bylo přibližně 200 návštěvníků a bylo to tedy skvělá příležitost, jak veřejnost informovat o možnostech AI ve veřejné dopravě a městské mobilitě.