web Autonomne.cz

odkaz na homepage

V USA se jedná o zákazu působení čínských autonomních společností

Administrativa prezidenta Joe Bidena plánuje zavést nová regulační opatření, která by zakázala použití čínského softwaru v autonomních a propojených vozidlech v USA. Tento krok je motivován rostoucími obavami o národní bezpečnost a mohl by mít dalekosáhlé důsledky pro automobilový průmysl.

Navrhovaná regulace cílí na vozidla vybavená automatizací úrovně 3 (L3) a vyšší. Úroveň 3 automatizace umožňuje podmíněnou autonomní jízdu, kdy řidiči mohou vykonávat jiné činnosti, jako je sledování filmů nebo používání smartphonů, zatímco vozidlo zvládá některé jízdní úkony za specifických podmínek. Cílem zákazu je zmírnit rizika spojená se sběrem a přenosem dat zahraničním subjektům.

Autonomní robotaxi společnosti WeRide, které by taktéž mělo zmizet ze silnic v USA (zdroj: WeRide)

Tento zákaz by nejenom zabránil použití čínského softwaru v těchto vozidlech, ale také efektivně zastavil testování čínských autonomních vozidel na amerických silnicích. To by mohlo být významným krokem zpět pro společnosti jako Nio, Baidu, WeRide nebo Li Auto, které již několik let testují a rozšiřují svou přítomnost na americkém trhu. Tyto autonomní společnosti od doby svého působení v USA a zejména v Kalifornii, najely společně více než milion km. Během těchto však dle amerických zákonodárců tato vozidla měla nedovoleně shromažďovat citlivá data.  Kromě softwaru se zákaz zaměřuje také na vozidla s čínsky vyvinutými pokročilými bezdrátovými komunikačními moduly, což dále omezuje vstup těchto vozidel na americký trh. Navrhovaná regulace by mohla mít i mezinárodní dopady, včetně Kanady. USA nedávno uspořádalo setkání se spojenci a představiteli průmyslu, aby prodiskutovali potenciální hrozby spojené s propojenými vozidly, včetně těch, které používají čínskou technologii. Účastníci z Kanady a dalších zemí, jako jsou například Austrálie a několik evropských zemí, si vyměňovali názory na rizika spojená s daty a kybernetickou bezpečností těchto vozidel. Tyto země pravděpodobně prozkoumají společná opatření k zamezení těchto rizik, což by mohlo vést ke koordinovanější globální reakci proti čínské technologii v autonomních vozidlech. Hlavním důvodem tohoto plánovaného zákazu jsou obavy o národní bezpečnost. Administrativa se obává, že chytrá vozidla využívající čínský software by mohla být využita ke sběru citlivých dat o amerických občanech a infrastruktuře. Zákaz má zajistit, že technologie v autonomních vozidlech neohrozí bezpečnost Spojených států a jejich občanů.

Plánovaný zákaz čínského softwaru v autonomních vozidlech v USA představuje významný krok v oblasti národní bezpečnosti a ochrany dat. Tento krok bude mít pravděpodobně rozsáhlé dopady na automobilový průmysl a mezinárodní spolupráci v oblasti autonomní mobility. Jak se situace vyvine, bude zajímavé sledovat a to zejména z toho úhlu pohledu, jak se s těmito změnami vypořádají čínské společnosti a jaká opatření přijmou další země, aby ochránily svou vlastní bezpečnost a integritu dat.