Ve čtvrtek 5. listopadu byl ve Francii úspěšně ukončen tříletý projekt TORNADO. Jeho cílem bylo prozkoumat možnosti, jakým způsobem by mohla být autonomní vozidla nasazena v řídce obydlených venkovských oblastech. Tímto svým zaměřením se jednalo o ojedinělý projekt, neboť většina aktivit v oblasti autonomních vozidel se soustřeďuje na městskou mobilitu. Projekt byl zahájen v září 2017 pod vedením skupiny Renault a správy území kolem města Rambouillet nacházejícího se přibližně čtyřicet pět kilometrů jihozápadně od Paříže společně s dalšími deseti partnery z akademické a průmyslové sféry. Ve středu zájmu byly dva modely nasazení autonomních vozidel, prvním z nich byla okružní linka autonomního minibusu obsluhující pevně dané zastávky v rámci průmyslového parku Bel Air - La Forêt ve městě Rambouillet, v tomto případě byl využíván minibus EasyMile EZ10, druhým modelem byla taxislužba poskytující přepravu mezi vlakovým nádražím ve venkovském městě Gazeran a průmyslovým parkem Bel Air - La Forêt, což obstaraly elektromobily Renault Zoe.
Jeden z autonomních vozů Renault Zoe projektu TORNADO (foto: TORNADO)
Kromě vývoje samotného systému autonomního řízení pro vozy Zoe byla značná pozornost věnována kooperativním inteligentním dopravním systémům, aby vozidlo mohlo komunikovat i s infrastrukturou. Nejednalo se pouze o dorozumívání například se světelným signalizačním zařízením, ale též se statickými kamerami umístěnými na trase, takže vozidlo bylo schopné „vidět" i mimo dosah svých senzorů. K úspěšné implementaci technologií bylo pochopitelně zapotřebí zapojit místní komunitu, což se uskutečnilo prostřednictvím platformy MobiLab. V průběhu projektu se díky tomu zúčastnilo na sto obyvatel z dané oblasti. Rozvoj jízd autonomních vozidel byl pozvolný, první rok projektu byl provoz realizovaný na kilometr dlouhém okruhu bez účasti dalších vozidel. O rok později už vozy jezdily po 6,4 kilometru dlouhém meziměstském úseku v běžném provozu, kdy nejvyšší dosažená rychlost činila 50 km/h. Ve finálním roce projektu už byla obsloužena celá 13kilometrová trasa, v jejímž rámci na úsecích mezi městy dosahovala autonomní vozidla rychlosti až 70 km/h. Ve všech případech byl ve vozidle přítomný bezpečnostní řidič. Zpracování poznatků získaných realizací projektu by mělo probíhat až do února 2021, kdy budou rovněž veřejně publikovány.