Autonomní mobilita dlouhodobě bojuje kromě technického nastavení vozidel a přesvědčení veřejnosti o bezpečnosti provozu této technologie, také s legislativou týkající se provozu. Ta v mnohých státech zcela chybí a není tedy ani v žádné stadiu jednání. Mnoho států si naopak legislativu o provozu autonomních vozidel projednává pouze na tuzemské úrovni, nikoliv však na úrovni mezinárodní. Ovšem představení zákona o provozu autonomních vozidel i na tuzemské úrovni je pro automatizovanou mobilitu krok směrem kupředu. Nově je tomuto tématu přikládán velký důraz ve Velké Británii. Zde Britská asociace výrobců a obchodníků motorových vozidel (SMMT) ve spolupráci s dalšími zúčastněnými stranami vyzývá politiky k rychlému přijetí zákona o AV, který by otevřel cestu k bezpečnější a ekonomicky výhodnější automobilové budoucnosti.
Vizualizace provozu autonomní vozidel ve Velké Británii. (Zdroj: Autor)
Zatímco technologie autonomního řízení slibuje revoluci v dopravě a přinesení obrovských výhod, jako je snížení lidských chyb a potenciální zachránění tisíců životů, její plné využití závisí na odpovídajícím právním rámci. SMMT upozorňuje, že bez rychlého přijetí AV zákona by Spojené království mohlo zaostat za konkurenčními trhy v EU a USA, které již mají v tomto ohledu částečně pokročilé regulační prostředí. Podle SMMT by technologie autonomního řízení mohla do roku 2040 zachránit 3 200 životů a zabránit 53 000 vážným dopravním nehodám. To by také přineslo ekonomický přínos ve výši 38 miliard liber, což naznačuje obrovský potenciál, který přináší přechod k autonomní mobilitě. V současné době se však zdá, že plné nasazení autonomních vozidel na britské silnice nebude možné nejméně do roku 2026. To je způsobeno složitým legislativním procesem, kterým musí zákon projít, a případným zpožděním, které by mohlo nastat v důsledku politických změn po parlamentních volbách.
Přestože Británie již od roku 2015 investovala více než 600 milionů liber do testování autonomních vozidel, existuje reálné riziko, že se tato investice nevrátí, pokud nedojde k rychlému přijetí AV zákona. Vzhledem k tomu, že britští spotřebitelé projevují velký zájem o nové technologie a vládní výzkum ukazuje rostoucí zájem o autonomní řízení, je zjevné, že existuje potenciál pro rychlý růst tohoto. Zástupci SMMT zdůraznili důležitost podpory AV zákona pro budoucnost nedávné konferenci SMMT Connected 2024 v Londýně kde veřejně vyzvali tuzemské politiky, aby co nejdříve jednali a zajistili, že Spojené království nepřijde o šanci stát se lídrem v oblasti autonomní mobility. Exkluzivní průzkum provedený YouGov ukázal, že téměř třetina Britů by využila autonomní veřejnou dopravu, zatímco čtvrtina, jenž vlastní řidičské oprávnění, by pravděpodobně vyzkoušela samořídící funkce v osobním autě, ač s nimi doposud nemají žádné zkušenosti. To naznačuje, že poptávka po autonomních službách roste a že spotřebitelé jsou ochotni experimentovat s novými technologiemi. Jedním z hlavních důvodů, proč by lidé dle průzkumu vítali rozšířené přijetí autonomní mobility, jsou například zvýšení bezpečnosti na silnicích či snížený stres z řízení. Technologie, jako je adaptivní tempomat a nouzové brzdění (AEB), již přispívají ke snižování počtu dopravních nehod, což ukazuje na potenciál plně autonomních vozidel v dalším zlepšování bezpečnosti na silnicích.