Každý vlastník motorového vozidla měl vždy v rámci svého vozu největší obavu o jeho poškození. Dlouhá léta se jednalo zejména o poškození fyzická, a to ať už z hlediska krádeže, havárie či jiného mechanického poškození. S nástupem moderních vozů, včetně těch autonomních se tyto obavy rozšiřují o kybernetické poškození. Vzhledem k tomu, jak jsou nová vozidla neustále více propojená s internetovou sítí, narůstá zde tak větší riziko týkající se kybernetických útoků.
Schématický popis práce aplikace xCarbon ECU v IVI (foto: neznámý)
Tomu se za pomocí nové spolupráce budou snažit zabránit společnosti VicOne a TomTom. VicOne se kybernetické bezpečnosti ve vozidlech věnuje již dlouhodobě a je to jejich primární zájem. TomTom se naopak zabývá zejména navigačními softwary, které jsou přidávány do osobních vozidel. Společně se pak budou snažit ochránit soukromá dat uložená ve vozidlech jednotlivých zákazníků pomocí takzvaného „Smart cockpitu“. Ten tak bude chránit osobní informace o uživateli vozu pomocí aplikace, která bude možná stáhnout do infotainmentu vozu (IVI). Aplikaci primárně vyvinula společnost VicOne a dala ji název xCarbon ECU. Tato aplikace tak slouží k detekci a systému prevence bezpečnosti vozu. Hlavní úlohou pak je chránit soukromé informace, detekovat škodlivé aplikace nebo adresy URL a varovat majitele vozidel před odcizením jakýchkoliv informací či poškození systému vozidla. Systém tak 24 hodin denně sleduje soukromá data a v případě výskytu nebezpečné aplikace může data ochránit a aplikaci vyhodnocenou jako nebezpečnou blokovat. V případě možnosti úniku například bankovních údajů vlastníka vozu, VicOne vyšle vlastníkovi varování a ten tak na daný útoku může rychleji reagovat. TomTom pak do celého procesu dodává takzvaný digitální kokpit, kterým je zajištěna vícevrstvá digitální bezpečnost.Ve VicOne i TomTom si uvědomují, že i z běžných vozidel se stávají superpočítače na kolech a v rámci zajištění jejich kybernetické bezpečnosti, musí být vždy o krok napřed před potenciálními útočníky. To bude nesmírně důležité i v celém konceptu vize propojené autonomní mobility V2X, kde bude muset mít podobný digitální kokpit každá propojená jednotka.