Švédská automobilka Volvo oznámila, že ve svých vozech bude od roku 2022 standardně používat LiDAR (Light Detection And Ranging neboli laserovou obdobu radaru). Jedná se o zásadní sdělení, neboť doposud byl LiDAR přijímám jako důležitá součást senzorické výbavy autonomních a automatizovaných vozidel, ale pro svoji vysokou cenu v podstatě nepoužitelný pro běžně prodávané vozy. V současnosti se ceny LiDARu pro použití v automobilovém průmyslu pohybují od 100 tisíc korun výše, přičemž vozidlo jich zpravidla potřebuje několik. Tyto částky proto významně navyšují výslednou cenu vozu, což je ostatně hlavní důvod, proč například Elon Musk prosazuje u výrobků své automobilky Tesla, jež usiluje o schopnosti vyšších úrovní automatizace, využití pouze kamer a klasického radaru, neboť se jedná o finančně mnohem dostupnější komponenty.
Vizualizace zástavby LiDARu firmy Luminar do střechy budoucího vozu firmy Volvo (foto: Volvo)
Volvo hodlá snížit pořizovací cenu LiDARu jeho masivní sériovou výrobou, a to prostřednictvím firmy Luminar, do níž vehementně investuje. Od roku 2022 by tak měla být k dispozici modulární architektura vozidel nazvaná SPA 2, u níž bude LiDAR firmy Luminar již standardně integrován do karoserie, jak napovídá přiložená vizualizace. Tento LiDAR má umožnit zcela autonomní jízdu na dálnici v rámci systému Highway Pilot. Z doprovodné vizualizace je patrné, že by mělo jít o LiDAR se zorným úhlem zhruba 120 stupňů, tedy pokrývajícím přední polosféru vozidla. Další vlastností architektury SPA 2 bude podpora aktualizací řídicího softwaru skrze bezdrátové spojení, tedy takzvané OTA (Over The Air) aktualizace. Volvo dle všeho chce i nadále pokračovat ve své tradici průkopníka automobilové bezpečnosti, k čemuž by krok ke standardnímu vybavení vozidel LiDARem mohl skutečně přispět.
O významu LiDARu jsme psali v jednom z našich článků.