19. 10. 2023
V určitých oblastech San Francisca jsou již dlouhodobě nasazena autonomní robotaxi od nejrůznějších společností. Mezi ty nejvýraznější patří firmy Cruise a Waymo. Mnoho osob, které nemají jinou možnost než sdílet dopravní prostor s těmito vozidly, autonomnímu řízení fandí, jiní ho naopak tvrdě odsuzují díky „zbytečným“ chybám, které by lidský řidič neudělal. V poslední době se objevují negativní zprávy z dopravních nehod, kterých byla součástí autonomně řízená vozidla. Díky tomu musela společnost Cruise z ulic San Francisca stáhnout polovinu svých vozidel. Nyní musí čekat, jak celé vyšetřování bude probíhat, než se budou moci odstavená vozidla Cruise navrátit do plného provozu. Vozidla Cruise byla také mnohými hlasitě kritizována za jejich nedostatečné manévry v případě přímého kontaktu s vozidly IZS. Kritika se snášela zejména na blokování vozidel IZS vozidly Cruise v případě nutnosti rychlého průjezdu a neschopnosti tak reagovat na jejich vizuální a zvukové signály. V rámci těchto podnětů zahájili zástupci Cruise jednání s policií, zdravotní záchrannou službou, hasiči a dalšími zúčastněnými stranami či regulačními orgány San Francisca, aby mohli dále registrování vozidel IZS u svých vozů upravit dle potřeby. Díky tomu vozidla Cruise nyní zlepšila své vnímání vůči signálům IZS a zároveň také vůči těmto signálům zvýšila svoji předvídatelnosti. Konkrétní update těchto vlastností zahrnuje:
- Zpomalení vozidla Cruise v případě detekce sirény – Vozidla Cruise již od počátku byla nastavena tak aby rozpoznala sirény a světla IZS. Nyní byla tato schopnost posílena, aby vozidla zahájila příslušnou reakci při zaregistrování nedaleké sirény. V praxi to znamená, že vozidlo Cruise zpomalí na 70 % stanoveného rychlostního limitu.
- Vylepšení předvídavého chování vůči zásahovým vozidlům – V praxi to znamená, že se vozidla Cruise pokusíme lépe předvídat pohyb IZS včetně odhadu rychlosti samotného vozidla a dle toho upraví i svoji rychlost.
- Oblasti zastavení v blízkosti křižovatky – Systém Cruise při každém příjezdu ke křižovatce nyní analyzuje její prostor, kam může v případě potřeby odbočit ze své trasy při registraci sirény.
- Objíždění záchranného vozidla – V případě, kdy by se před vozidlem Cruise objevila řada stojících vozidel IZS, byl nyní systém upraven tak, aby je vozidlo Cruise bylo schopné bezpečně minout a neblokovalo za nimi dále provoz.
- Vylepšení detekce zvuku – Detekce zvuku byla dále vylepšena o možnost registrace více rozdílných variant sirén IZS. Tak budou lépe rozlišovány sirény IZS od ostatních zvuků v okolí silniční komunikace.
- Vícenásobná upozornění – Byla zahájena úzká spolupráce mezi řídícím centrem Cruise a centry pro IZS v rámci které dispečeři pro IZS informují řídící centrum Cruise o pohotovostních jízdách. Tím vzniká aktuální informovanost vozidel Cruise při pohybu vozidel IZS.
- Detekce požárních hadic a výstražných pásek – Vozidla Cruise jsou nyní schopná pečlivě rozeznat hasící hadice a výstražné pásky, jejichž detekce dává vozidlu signál k upravení rychlosti a projíždění v dané oblasti se zvýšenou opatrností.
I přes vylepšení těchto vlastností vůči IZS si i tak jsou v Cruise vědomi toho, že některé situace nemusí jejich autonomní vozidlo bezpečně zvládnout. Proto stále existuje vzdálený dohled s možností převzetí řízení a tím možnost co možná nejrychlejšího vyřešení problému. Jedná se zejména o:
- Zrychlené opuštění prostoru – Nutnost nejrychlejším možným způsobem opustit prostor z důvodu havárie.
- Podmíněné přesměrování trasy – Přesměrování trasy z důvodu očekávaného pohybu IZS.
- Nouzový přístup zástupců IZS – V případě potřeby vzdálený řidič umožní zástupcům IZS vstup do vozidla Cruise, kteří ho mohou přesunout dle potřeby.
Tyto aktualizace vozidel Cruise v rámci pohybu IZS jistě mohou přispět k větší plynulosti provozu a vyvarování se nepříjemným situacím, které doposud mohla vozidla Cruise způsobovat. Vylepšení jejich pohybu vůči vozidlům IZS by jistě mohlo přispět ke zlepšení jejich reputace vůči široké veřejnosti.