Úspěšné absolvování crash testů je jednou z hlavních podmínek pro homologaci vozidla v dané zemi či na daném kontinentu. Testy jednotlivých zemí či oblastí se mohou lišit, a proto například homologační testy z Evropy neplatí v USA či Austrálii, vždy se totiž jedná o jiný trh. V Evropě již od roku 1996 pro vystavení hodnocení bezpečnosti vozu funguje Euro NCAP. Pro trh v USA funguje NHTSA a naopak například v Austrálii je to ANCAP. Pro všechny druhy organizací jsou pro každý rok testy přísnější a snaží se být aktuální, pro nové systémy a typy vozů. Dosažení maximálního hodnocení bezpečnosti, které může ovlivňovat i následnou prodejnost daného modelu vozu, může být pro automobilky rok od roku složitější. Z hlediska testování Euro NCAP, je maximální možné hodnocení 5 hvězdiček, v roce 2023 mnohem komplikovanější dosáhnout, nežli tomu bylo v roce 2022. Při aktualizaci bezpečnostních testů do něj byl v roce 2023 zahrnut test na detekci přítomnosti dítěte na palubě nebo test, který detekuje motocyklisty a jiné zranitelnější účastníky silničního provozu. Euro NCAP před několika dny oznámil, že první, komu se v roce 2023 povedlo dosáhnout jejich hodnocení 5 hvězdiček, jsou dva vozy čínské automobilky NIO a jedná se o modely ET5 a EL7. Pro dosažení maximálního hodnocení musely oba modely vozů prokázat dostatečnou schopnost vozidla chránit cestující a zranitelné účastníky silničního provozu v případě nehody (pasivní bezpečnost), schopnost dostatečně předcházet a minimalizovat následky nehody (aktivní bezpečnost) a schopnost v případě nehody dostatečně a komplexně o nehodě informovat záchranáře. Co lze z výsledků obou vozů zdůraznit je to, že oba modely prokazovaly nadstandartní úroveň pasivní bezpečnosti s výbornou ochranou zejména dolních končetin všech pasažérů vozu. NIO ET5 a EL7 jsou dále zcela prvními modely vozů, které zvládly v roce 2023 na 5 hvězdiček, scénáře testující aktivní bezpečnost.
Vizuální podoba vozidla NIO ET5 s hodnocení 5 hvězdiček od Euro NCAP. (foto: NIO)
Vizuální podoba SUV vozidla NIO EL7 s hodnocení 5 hvězdiček od EuroNCAP. (foto: NIO)
Tyto scénáře byly ve stylu:
Auto – motocykl,
Křížení dvou vozů,
Předozadní náraz,
Boční náraz do dveří řidiče.
Obě vozidla ve všech testech dosahovala perfektních výsledků i díky jejich technologii „Active Safety“. Horší výsledky byly zaznamenány při testování míjení 2 vozidel za vyšších rychlostí. To pouze naznačuje fakt, že Euro NCAP si stále ještě snaží zachovávat prostor pro zvýšení úrovně obtížnosti testů, a tedy dosažení úrovně na 5 hvězdiček může být stále více složitější. Zmíněné modely vozů NIO mají, jako spousta dalších vozů, zabudovaný systém eCall, který spustí poplach a sám informuje záchranné složky v případě havárie. Co mají ovšem tato vozidla nadstandartního je například aktivace brzd po nárazu, čímž je možno zabránit sekundárním kolizím. NIO dále prokázalo, že v případě pádu do vody, dveře a okna zůstanou funkční, což dává posádce případný další prostor z vozidla uniknout.
Dále je nutné zmínit, že NIO je jednou z prvních komerčně dostupných automobilek, která do střechy svých vozů implementuje lidar s ultra dlouhým dosahem, který je téměř 2000 m. Jedná se o lidar, se kterým by bylo možné i automatizované řízení úrovně 3+. To ale v Evropě není na příliš mnoha místech povoleno, a proto v tomto případě je lidar používán pro zlepšení schopnosti zabránění kolizi a pro dosažení nadstandartních výkonů bezpečnostních asistentů. Umístění senzoru na střechu je velmi strategické, jelikož díky tomu může lidar pracovat na velké vzdálenosti a současně za vyšších rychlostí, jelikož nabízí lepší výhled na vozovku.