Čínská firma DJI je všeobecně známá jako výrobce špičkových bezpilotních prostředků, takzvaných dronů. Názvy jejích výrobků jako Phantom nebo Mavic jsou dnes již pojmem, neboť nejširší veřejnosti zpřístupnily půvab ptačí perspektivy a letecké fotografie. Ruku v ruce s touto demokratizací bezpilotní technologie však jde i její nesprávné použití ze strany nedostatečně informovaných amatérských uživatelů, kteří s drony létají i na místech, kde je to vyloženě nebezpečné. Toto v důsledku vedlo k zavádění nových regulací, které mají používání dronů ztížit, ve skutečnosti však jejich používání především znepříjemňují těm, kdo s nimi létali zodpovědně. DJI se nicméně poměrně aktivně snažil s nesprávným létáním bojovat, zpočátku zaváděním funkce geofencingu, která umožnila vzlet pouze tam, kde to bylo vyhodnoceno jako bezpečné, později implementací pokročilých autonomních funkcí, díky kterým dron dokáže detekovat překážky a následně se jim umí vyhnout, takže se snižuje riziko srážky například s jiným letadlem. Kromě autonomních funkcí dronů se DJI zabývá i jejich senzorikou, vlastní tak například podíly ve firmách Hasselblad, což je legendární švédský výrobce fotoaparátů, anebo Livox, což je čínský výrobce LiDARů. Od autonomních bezpilotních letadel podle všeho není daleko k autonomním vozidlům, neboť firma DJI se pustila i do této sféry. Byť rozhodnutí firmy DJI věnovat se i autonomním vozidlům údajně padlo již před pěti lety, o jejím zapojení do vývoje autonomního řízení se začaly objevovat první veřejné zprávy na začátku letošního roku, aby se v dubnu na veletrhu Auto Šanghaj v expozici čínské automobilky Baojun představil malý elektromobil Kiwi EV, který nápisem na svém boku dává najevo, že je prvním vozidlem, v němž je autonomní řízení firmy DJI implementované. Vozidlo se představilo zatím pouze ve statické ukázce, takže o reálných schopnostech autonomní jízdy respektive vyspělosti dané technologie nelze v současnosti nic říct. Bude však jistě zajímavé sledovat nové zprávy, které se v budoucnu objeví.
Elektromobil Baojun Kiwi EV s autonomním řízením firmy DJI na výstavě Auto Šanghaj 2021 (foto: Baojun)
Model Baojun Kiwi EV, případně Baojun E300, je zástupcem mimořádně malých vozidel automobilky Baojun, která spadá pod společný podnik General Motors a SAIC, jenž nese název SAIC-GM-Wuling Automobile. Nutno podotknout, že DJI není jedinou čínskou technologickou firmou, která rozšiřuje své působení od primárního oboru svého zájmu k autonomní mobilitě. Již delší dobu se tímto směrem profiluje firma Huawei, která se nejnověji pochlubila vlastním systémem autonomního řízení, který implementovala do elektromobilu BAIC Arcfox Alpha-S. Nejnověji by se na vývoji autonomního řízení chtěla podílet firma Xiaomi, jež je i u nás dobře známá svými mobilními telefony. Z dostupných informací vyplývá, že jedná s automobilkou Great Wall Motors o spolupráci na jejích elektromobilech, jež by rovněž disponovaly pokročilými automatizovanými funkcemi, na jejichž vývoji by se firma Xiaomi přímo podílela.
Opět se tímto prokazuje, jakou důležitost autonomní mobilita a rozvoj souvisejících technologií v Číně má.