Výzkumníci z North Carolina State University (NCSU) se snaží pomocí svých studií a experimentů podpořit autonomní vozidla při provádění morálních rozhodnutí. Autonomní vozidla, která se obejdou bez řidičů, spoléhají na počítačové systémy pro svou orientaci v prostoru. Tyto systémy detekují okolí vozidla a na základě těchto informací stanovují vhodnou trasu. K detekci okolí se využívají různé technologie, jako jsou radary, lidar, GPS nebo počítačové vidění.
Výzkumníci z NCSU se zaměřili na problematiku morálních rozhodnutí v oblasti autonomních vozidel a představili nový experiment, jehož cílem je porozumět, jakým způsobem lidé hodnotí rozhodnutí v tomto kontextu jako morální či nemorální. Výsledky experimentu by měly přispět k vývoji vhodných tréninkových programů, které pomohou autonomním vozidlům provádět "správná" morální rozhodnutí v různých situacích. Experiment zahrnuje různé scénáře, které reflektují morální dilemata a realistické situace, se kterými se mohou autonomní vozidla setkat.
Jedním z nejdiskutovanějších scénářů včetně problematiky morálního úsudku je situace známá jako "problém trolejbusu". V této situaci musí jednotlivci rozhodnout, zda úmyslně způsobí smrt jedné osoby, aby zabránili smrti větší skupiny lidí. Tento scénář slouží jako významný základ pro studium morálního rozhodování v rámci dopravy.
Vzhledem k omezenému množství dostupných dat se výzkumníci rozhodli provést několik experimentů zaměřených na sběr aktuálních informací o tom, jak lidé posuzují morální rozhodnutí v dopravě. V rámci experimentu bylo vytvořeno sedm různých scénářů jízdy, které byly implementovány a prezentovány účastníkům ve virtuální podobě. Tímto způsobem měli účastníci experimentu lepší představu o situacích, ve kterých se musí rozhodovat řidič.
Výzkumníci vytvořili sedm různých verzí dopravních situací a u každého scénáře se neustále měnila kombinace činu, následků a aktéra. Například se měnila role rodiče, který odvezl své dítě do školy. V jedné verzi brzdil na žlutou a dítě bylo včas dopraveno. V druhé verzi nezastavil na žlutou a nedošlo k žádnému incidentu. V každém scénáři měli účastníci možnost ohodnotit morální správnost daného rozhodnutí.
Výzkumníci se domnívají, že informace získané v rámci tohoto výzkumu budou klíčové pro rozvoj algoritmů pro provádění morálních rozhodnutí autonomními vozidly. Cílem výzkumu je získat co nejvíce informací od tisíců účastníků a vytvořit tak lepší a efektivnější algoritmy.
Výsledky těchto experimentů přispějí ke zvýšení bezpečnosti a efektivity autonomních vozidel. Autonomní vozidla s vyšší úrovní automatizace budou v běžném provozu neustále běžnější záležitostí, a proto jejich schopnost provádět správná a morální rozhodnutí je klíčová pro jejich úspěch a bezpečnost všech dalších účastníků silničního provozu.