Už jsme si zvykli, že zásadní oznámení ze strany společnosti Waymo přicházejí ve vlnách. Aktuální série novinek je nicméně co do významnosti zatím asi nejimpozantnější. Nejprve v úterý 29. března oznámil Dmitri Dolgov, jeden z výkonných ředitelů společnosti, že autonomní vozidla Chrysler Pacifica bez jakékoli obsluhy na palubě, jež obsluhují veřejně přístupnou autonomní taxislužbu na území měst Chandler a Tempe v metropolitní oblasti města Phoenix v Arizoně, absolvovala již více než 800 tisíc kilometrů (pět set tisíc mil) od zahájení provozu dne 8. října 2020. Je nám ctí, že několika desítkami kilometrů přispěla k dosažení tohoto milníku i redakce tohoto webu. Konkurenční firma Cruise, která testuje autonomní vozidla bez obsluhy v ulicích kalifornského San Francisca, prozatím dosáhla milníku 16 tisíc kilometrů (deset tisíc mil) letos 17. ledna.
Autonomní vozidlo Chrysler Pacifica firmy Waymo zcela bez obsluhy na veřejné komunikaci v Arizoně (foto: archiv CDV)
Druhá z velkých novinek firmy Waymo byla zveřejněna o den později, ve středu 30. března. Přesněji se jednalo o dvě oznámení. Tím prvním bylo, že v pilotním režimu pro vybrané zájemce v programu Trusted Tester bude zpřístupněna autonomní taxislužba přímo v centru města Phoenix v Arizoně, prozatím s bezpečnostním řidičem za volantem. Doposud bylo robotaxi Waymo One provozováno pouze v jihovýchodním předměstí Phoenixu. Druhým oznámením pak bylo, že v rámci robotaxi v kalifornském San Franciscu jsou autonomní vozidla Jaguar I-Pace nově nasazována bez jakékoli obsluhy na palubě. Využívat je zatím mohou zaměstnanci firmy Waymo, následně by mezi uživatele měli přibýt dosavadní členové programu Trusted Tester. K tomuto kroku se Waymo odhodlalo poté, co jeho autonomní vozidla v San Franciscu absolvovala v loňském roce více než 3,5 milionu kilometrů. V porovnání s konkurenční firmou Cruise, která provozuje svá vozidla bez obsluhy na palubě pouze v nočních hodinách, by měla být vozidla firmy Waymo na silnicích bez omezení denní doby.