Společnost Waymo poskytla unikátní příležitost nahlédnout za oponu testování autonomních vozidel na uzavřeném testovacím polygonu Castle v Kalifornii v okrese Merced. Tento zkušební polygon je součástí ohromně rozsáhlého testovacího aparátu, prostřednictvím kterého Waymo zdokonaluje svoji technologii autonomního řízení. Z hlediska objemu nejvíce aktivit probíhá v simulacích, kde autonomní vozy "najezdily" již několik miliard kilometrů. Navazujícím článkem je právě polygon, kde autonomní vozy prochází testováním na základě takzvaných scénářů, tedy jsou vystaveny kritickým situacím, s nimiž si musí poradit. Podle vlastního vyjádření dnes Waymo disponuje databází zhruba 40 000 jízdních scénářů, které testují krizové situace, s nimiž se mohou autonomní vozidla v provozu setkat. Tyto scénáře vychází jak ze záznamů o skutečných nehodách, ze zkušeností bezpečnostních řidičů, z osobních zkušeností dalších členů týmu a v neposlední řadě i na základě aktuální potřeby vyzkoušet chování určitého systému vozidla. Díky své rozloze a rozmanitosti je možné všechny tyto scénáře reálně otestovat v uzavřeném prostředí polygonu předtím, než se vozidlo vydá do běžného provozu. Testování v běžném provozu je pak posledním krokem, který ověří, jak vůz zvládá jízdu mezi vozidly řízenými lidskými řidiči. Waymo se může pochlubit již několika desítkami milionů kilometrů strávených na veřejných komunikacích v několika městech Spojených států. Objem aktivit a financí, které firma Waymo v oblasti vývoje autonomního řízení vynakládá, je enormní, a podle odborníků je v tomto oboru jasným lídrem.
Autonomní vůz Jaguar i-Pace firmy Waymo na polygonu Castle (foto: Waymo)
Polygon se nachází v areálu bývalé základny amerického letectva Castle, jež byla uzavřena v roce 1995, od té doby je její areál využíván k nejrůznějším účelům, včetně civilních. V roce 2011 si proto firma Google pronajala 24 hektarů této základny, kde si vytvořila testovací polygon pro svá autonomní vozidla. Pro zajímavost, podle dostupných informací činil v roce 2014 měsíční pronájem 19 tisíc dolarů (bezmála půl milionu korun). V současnosti se polygon rozléhá na 45 hektarech.
Testování autonomních vozidel na uzavřených zkušebních drahách (polygonech) představuje mimořádně důležitou součást vývoje těchto technologií. Polygony totiž nabízí komplexitu reálného prostředí, kterou simulace (zatím) nedokáže plnohodnotně nahradit, a zároveň poskytují bezpečné prostředí bez vlivů, jež není možné kontrolovat, s nimiž se však potkáváme na veřejných komunikacích. Důležitost polygonu přiznává asi každý vývojář autonomních vozidel. Dění v této oblasti je možné sledovat i v České republice, kde aktuálně buduje svůj polygon německá automobilka BMW, a své plány vybudovat podobný areál deklarovala investiční skupina Accolade.
Níže přinášíme ukázku scénářů, kterými testovaná autonomní vozidla firmy Waymo na polygonu prochází:
Scénář vybočení vozidla do jízdní dráhy autonomního vozu (foto: Waymo)
Scénář nečekaného vstoupení cyklisty do jízdní trasy autonomního vozu zpoza překážky (foto: Waymo)