web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Waymo představuje nové poznatky pro zranitelné účastníky silničního provozu

V roce 2022 bylo ve Spojených státech v důsledku dopravních nehod usmrceno 7 522 chodců, což znamená, že denně bylo zaznamenáno až 21 obětí (údaje zveřejnil Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu)

. Současně lze poznamenat, že údaje o srážkách zranitelných účastníků silničního provozu (VRU) nejsou vždy úplné a plně hlášené. Tyto skutečnosti mimo jiné přiměly společnost Waymo k provedení hloubkového výzkumu bezpečnosti nejen chodců, ale také cyklistů, motocyklistů a dalších. Právě tato skupina není v případě dopravní nehody chráněna karoserií automobilu narozdíl od řidiče.

Nejnovější studie společnosti Waymo není první, která se zabývá riziky, jimž čelí zranitelní účastníci silničního provozu. Doposud se společnost zabývala mimo jiné srážkami cyklistů v hustě obydlených městských oblastech, zraněními způsobenými otevíráním dveří automobilů na cyklostezkách, kinematickým chováním mikromobilních vozidel (např. koloběžek) nebo modelováním rizika zranění chodců a cyklistů. To vše s cílem lépe porozumět rizikům a zlepšit tak bezpečnost VRU.

Nedávná studie provedená ve spolupráci se společností Nexar se domnívá, že ani hlavní databáze nehod neobsahují dostatečné informace o srážkách zranitelných účastníků silničního provozu, a právě podrobné údaje jsou potřebné k úplnému pochopení rizik a souvisejících rizik zranění. Studie rekonstruovala a analyzovala 335 kolizí ze 6 velkých amerických měst, které byly zaznamenány kamerami Nexar. Jednalo se o účast VRU - 126 chodců, 144 cyklistů a 65 motocyklistů - a vozidel řízených lidmi při kolizích. Jak společnost Waymo píše na svých webových stránkách : „Tato anonymizovaná sbírka představuje největší zdokumentovaný soubor naturalistických dat o jízdě v USA, který nabízí bezprecedentní vhled do scénářů reálných dopravních nehod“. Společnost také zdůrazňuje, že díky použití 500 milionů mil jízdních dat (tj. více než 804 milionů kilometrů) byla schopna najít širokou škálu jízdních událostí a prostředí. Výsledkem jsou komplexní údaje o bezpečnosti zranitelných účastníků silničního provozu.

Společnost Waymo zdůraznila, že odhad rizika zranění byl možný díky spolupráci s jejím výzkumným partnerem - společností VUFO. Pomohla také anonymizovaná data z German In-Depth Accident Study.

Cílem společné práce je zaplnit mezery ve stávajícím modelování rizika zranění zranitelných účastníků silničního provozu. Odborníci totiž upozorňují, že kromě rychlosti by dalšími důležitými aspekty měly být například věk účastníka silničního provozu, jeho pohlaví a velikost ve vztahu k vozidlu.

Výsledky výzkumu by mohly být užitečné pro další vývoj řidiče Waymo a zlepšit bezpečnost tam, kde se o silnici dělí se zranitelnými účastníky silničního provozu. Společnost Wayamo navíc uvádí, že údaje by mohly být užitečné i pro další společnosti zabývající se autonomním řízením, zejména „pro vyhodnocení výkonu AV systému v simulacích před jeho nasazením a pro měření jeho vlivu na bezpečnost ve srovnání s lidskými řidiči”.

Mohlo by Vás také zajímat: