web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Waymo stahuje svůj software

Waymo, společnost zabývající se vývojem autonomních vozidel a jasný lídr celého trhu s autonomními vozidly. Dosud se problémy této společnosti vyhýbaly, to se v poslední době však změnilo. Po nepříjemném incidentu, kdy jedno z vozidel společnosti Waymo zapálil rozlícený dav v reakci na nehodu vozidla Cruise a obecně narůstající frustraci z autonomních vozidel společnost informovala o dvou nehodách, které se staly ke konci roku 2023. 

Autonomně řízená vozidla společnosti Waymo (Zdroj: Waymo)

Podle blogového příspěvku, pod kterým je podepsaný šéf bezpečnosti Maricio Peña muselo Waymo stáhnout z vozidel software, po dvou nehodách, které se staly 11. prosince ve Phoenixu v Arizoně, kdy se její vozidla srazila se stejným pickupem, které bylo nevhodně odtahováno. Nehody měly být způsobeny nesprávným odhadem pohybu odtahovaného vozidla kvůli neobvyklé orientaci odtahovaného pickupu a odtahového vozidla. V důsledku toho došlo k menším poškozením na předním levém nárazníku a senzoru jednoho z vozidel Waymo. Naštěstí nebyli v době nehod v žádném z vozidel přepravováni cestující a nedošlo k žádným zraněním. 

Waymo na tyto incidenty reagovalo důkladným testováním, validací a vývojem opravy softwaru a celá autonomní flotila dostala nový software do 12. ledna. Společnost také informovala Policii Phoenixu a Arizonský úřad pro veřejnou bezpečnost o obou kolizích a Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) informovala 15. prosince. Následně proběhlo několik diskusí s NHTSA, než se Waymo rozhodlo dobrovolně stáhnout software, který byl v době nehod používán. 

Toto stažení přichází v době, kdy jsou autonomní vozidla pod intenzivním dohledem po řadě vysoce profilovaných nehod a kontroverzí. Waymo zdůrazňuje svůj závazek k bezpečnosti a transparentní komunikaci s veřejností, což je důležité pro budování důvěry v technologii autonomních vozidel. Nicméně si nelze nevšimnout časového odstupu mezi informováním veřejnosti, které proběhlo po více než měsíci, tedy v době, kdy byla všechna vozidla vybavena novým softwarem. Tento incident tak mnohem více zdůrazňuje problém, kterému bude muset celý průmysl čelit a to je, že se například vlivem softwarové chyby může stát mnoho podobných, anebo i různých nehod ve velice krátkém čase. V tomto konkrétním případě cestující nejen že mezi 11. prosincem a 12. lednem mohli využívat této služby, ačkoliv společnost věděla o softwarové chybě a potenciálnímu riziku vzniku nehody, ale cestující si navíc sami nemohli vyhodnotit rizika, protože o této skutečnosti nebyli informováni.