web Autonomne.cz

odkaz na homepage

ZF Lifetec vyvíjí airbag určený pro pasažéry ve vozidlech s vyšší úrovní automatizace

S rostoucí implementací autonomních systémů v automobilovém průmyslu přichází na řadu nové výzvy týkající se bezpečnosti cestujících. Společnost ZF Liftec představila inovativní řešení v podobě airbagů s dvojitou úrovní nafouknutí, které zajišťují vysokou úroveň ochrany i při flexibilních polohách sedadel, umožněných pokročilými automatizovanými systémy řízení, kdy řidiči nemusí sedět v poloze určené k řízení vozidla. S nástupem autonomních vozidel úrovně 3 a 4 dochází k výrazným změnám v dynamice řízení. Řidiči mohou při aktivaci systému autonomního řízení měnit polohu sedadel, což vyžaduje nová bezpečnostní opatření. Tradiční airbagy a bezpečnostní pásy nemusí poskytovat dostatečnou ochranu při čelním nárazu, pokud jsou cestující v sedadle usazení v nestandartní poloze k řízení. Airbagy dvojitou úrovní aktivace vyvinuté společností ZF Liftec jsou navrženy tak, aby se přizpůsobily dvěma různým polohám sezení – standardní vzpřímené a pohodlné.

Tento dvouúrovňový systém se skládá z:
  • Airbagu se dvěma úrovněmi nafouknutí:
    • Standardní režim: Optimalizovaný pro vzpřímenou polohu sezení, poskytuje ochranu v běžných jízdních podmínkách.
    • Rozšířený režim: Aktivuje se při pohodlné poloze sezení s větším úhlem opěradla, zajišťuje větší objem a pokrytí pro zvýšení bezpečnosti.
  • Dvouúrovňový generátoru:
    • Tento generátor je klíčovým prvkem umožňujícím rychlé a efektivní nafouknutí airbagu na požadovanou velikost během milisekund.
    • Řídící jednotka: Přepíná mezi dvěma stupni nafouknutí na základě dat ze senzorů, které monitorují polohu sedadla a tělesné vlastnosti cestujících.
Adaptivní tlak naplnění airbagů:

Jedním z hlavních technických vylepšení je schopnost airbagu přizpůsobit tlak nafouknutí na základě hmotnosti, výšky a postavy cestujících. Tento adaptivní systém zahrnuje:

  • Senzory náklonu sedadla a hmotnosti pasažéra:
    • Sledují polohu a váhu cestujících v reálném čase.
    • Interiérové kamery: Poskytují další data pro přesnější hodnocení scénáře a umožňují optimalizaci systému zádržného airbagu.
  • Modulace nafukovacích otvorů:
    • Systém dokáže otevírat a zavírat ventilační otvory airbagu podle potřeby, čímž moduluje tlak nafouknutí pro optimální ochranu.
    • Přizpůsobení nafouknutí: Tímto způsobem lze upravit míru nafouknutí airbagu, což zajišťuje efektivní tlumení a zadržení cestujícího při nárazu.

ZF Lifetec již úspěšně aplikovala tyto inovace v sériové výrobě u několika modelů vozidel. Technologie dvouúrovňových airbagů představuje zásadní krok vpřed ve zlepšování bezpečnosti autonomní jízdy.

Výhody pro průmyslovou praxi:
  • Zvýšená bezpečnost: Umožňuje poskytování optimální ochrany i v netradičních polohách sezení, které autonomní řízení umožňuje.
  • Flexibilita a adaptabilita: Přizpůsobení systému airbagů různým scénářům a individuálním potřebám cestujících.
  • Pokročilá integrace s vozidlem: Systémy jsou plně integrované s elektronikou vozidla, což umožňuje přesné a rychlé reakce v případě nehody.

Inovace v oblasti airbagů od společnosti ZF Liftec představují významný přínos pro bezpečnost autonomní mobility. Dvouúrovňové airbagy poskytují nejen vyšší úroveň ochrany, ale také zajišťují, že pokročilé automatizované systémy řízení mohou být používány bez kompromisů na bezpečnosti. Tato technologie představuje budoucnost bezpečnosti na silnicích, která je schopna se přizpůsobit rychle se měnícím požadavkům autonomního řízení.

Aktivované dvouúrovňové airbagy od ZF Lifetec pro autonomní vozidla (zdroj: ZF Lifetec)