Americká společnost ZOOX vyvíjející systémy autonomního řízení, kterou před nedávnem koupila firma Amazon, se stala teprve čtvrtým subjektem, který může v Kalifornii provozovat autonomní vozidla na veřejných komunikacích bez operátora na palubě. Povolení se vztahuje na relativně malé území v oblasti Foster City, kde společnost sídlí. Doposud toto povolení získala v roce 2018 firma Waymo, v dubnu letošního roku firma Nuro a v červenci čínská firma AutoX. Podobné povolení pro jízdy bez operátora na palubě je nově možné získat i v Číně, kde se jím může pochlubit firma WeRide.
Trojice autonomních vozů Toyota Highlander firmy ZOOX před hotelem Fairmont v San Franciscu (foto: ZOOX)
Podmínkou získání povolení je: 1) doložit potvrzení o pojištění na částku pět milionů dolarů, 2) prokázat schopnost vozidel fungovat bez řidiče, 3) splnit běžné federální standardy kladené na motorová vozidla, dále 4) doložit, že vozidla byla řádně otestována za podmínek, které napodobují prostředí, v němž mají být provozována, 5) informovat dotčené úřady o plánovaném testování, 6) vytvořit manuál pro záchranné složky, jak interagovat s vozidlem v případě nehody, 7) kontinuálně monitorovat stav vozidla a konečně 8) zaškolit operátory pro dálkové řízení vozidla. Samozřejmostí je informovat do deseti dní o jakémkoli incidentu, jehož je autonomní vozidlo součástí. Zrychlující trend získávání povolení k provozování vozidel zcela bez jakékoli osoby na palubě značí narůstající důvěru vývojářů ve své technologie. Zároveň se jedná o nezbytný krok ke komerčnímu nasazení autonomních vozidel.