Cestou k masovějšímu nasazení autonomních vozidel mohou být komunity seniorů.
Stále se rozrůstající populace seniorů představuje velkou kupní sílu na budoucím trhu automatizovaných vozidel (AV). Právě senioři by z AV mohli podle mnohých odborníků profitovat nejvíce. Společnosti vyvíjející AV slibují převratné změny ve způsobech a možnostech mobility ve starším věku, kdy lidé nemůžou z různých důvodů usednout za volant. Nicméně výzkumy zároveň ukazují, že právě u starších lidí a zejména u seniorek vyvolává představa AV a jízdy v nich největší obavy. Vývoj nových automatizovaných technologií tak jde prudce kupředu, ale testování autonomních aut v reálném prostoru je spojeno s mnoha problémy a část odborníků se k možnému scénáři provozu AV v běžných městech staví skepticky.
Americký start-up Voyage Auto se k těmto výzvám, tedy k tomu, jak přiblížit autonomní technologii seniorům a k úskalím testování autonomních aut v provozu, postavil velmi chytře: Zaměřil se na testování a provoz autonomních vozidel v seniorských vesničkách. Proč zrovna tam? Tzv. retirement communities, tedy v přesném překladu důchodcovské komunity jsou v USA zastavěné oblasti o velikosti třeba i většího českého města určené výhradně pro seniory a seniorky. Tyto vesnice jsou postavené na zelené louce a z hlediska dopravy se vyznačují nízkými rychlostními limity, jednoduchým rozvržením ulic a opatrnými řidiči. Právě styl jízdy těchto starších řidičů se může podobat stylu jízdy současných automatizovaných aut. Proto lze považovat seniorské vesničky za ideální místo pro testování a vývoj a dost možná i jediná místa, kde se v blízké budoucnosti bude provoz AV podporovat. V roce 2017 se začaly provozovat AV v kalifornské seniorské vesničce San José o velikosti 4000 obyvatel a od ledna 2018 i ve floridské The Villages, největší komunitě tohoto typu v USA. Na ploše o velikosti přibližně 83 km2, což na naše poměry odpovídá nejblíže rozloze Pardubic, tu žije přes 120 tis. obyvatel. Oblast je protkaná silnicemi v celkové délce 1200 km s minimem semaforů a nízkým rychlostním limitem. Jednodušší, pomalejší a klidnější prostředí mnohem méně chaotické než typické město či předměstí představuje perfektní prostředí pro současné AV. Díky jednodušší dopravní infrastruktuře a skvělé údržbě je snadnější pro navigaci. Další výhodou The Village je to, že je soukromě vlastněná komunita a většina cest tudíž nepodléhá tak přísným regulacím pro testování AV. Ve floridském klimatu také odpadá problém se sněhem či zledovatělým povrchem. Mnoho seniorů a seniorek již neřídí a službu přepravy na zavolání vítají, tedy je zde dostatečná poptávka. Strategie společností jako Voyage Auto je nasazení AV do méně chaotického a pomalejšího prostředí, a vyřešení tak problémů s přepravou, které řeší reální lidé. Zaměření se na optimalizaci AV tak může přinést vysokou penetraci AV dříve než v klasických městech.
Vůz Chrysler Pacifica firmy Voyage na Floridě (foto: Voyage)
Výhoda je v možnosti poskytovat transportní služby na vybraných úsecích běžným lidem Village, kterým stačí stáhnout si mobilní aplikaci a tlačítkem přivolat automatizované taxi. Jako u všech testovacích AV, je i zde ve vozidle po celou dobu přítomen testovací řidič. Ohlasy mezi obyvateli jsou podle Voyage Auto pozitivní, přičemž podobné seniorské komunity čítají v USA celkově přes 1,1 mil. obyvatel.
Jako testovací prostředí pro rychlejší vývoj AV je tento prostor ideální, nicméně otázkou stále zůstává, jak autonomní technologie implementovat do reálného provozu v běžných městech, a to i přes to, že v seniorských vesničkách bude projekt úspěšně fungovat. Aktuální problém spočívá ve schopnosti poskytovat služby bez supervize kontrolního řidiče. Budou ale starší lidé s fyzickým, zdravotním či kognitivním omezením schopni sami interagovat s vozidlem? Kdo jim do vozidla v případě potřeby pomůže? To jsou zásadní otázky, které je aktuálně nutné ještě vyřešit.