web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Ochrana datových toků ve sdílených dopravních prostředcích

Závěr roku 2024 přinesl výsledky výzkumného projektu ProDaTrans (CK03000040 Ochrana datových toků ve sdílených dopravních prostředcích), tříletého projektu financovaného z prostředků Technologické agentury ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

Cílem výzkumných programů DOPRAVA je prostřednictvím výstupů, výsledků a dopadů podpořených projektů posílit dopravní sektor a různé formy dopravy tak, aby odpovídaly společenským potřebám. Tyto programy mají za úkol urychlit technologický a znalostní rozvoj v České republice, přispět k růstu její konkurenceschopnosti a zároveň podpořit udržitelnost a minimalizaci negativních dopadů dopravy na životní prostředí.

Pod vedením hlavního řešitele doc. Ing. Lukáše Maliny, Ph.D. přinesly řešitelské týmy Vysokého učení v Brně, společnosti Institut mikroelektronických aplikací s.r.o. a Právnické fakulty Masarykovy univerzity nová technická a koncepční řešení pro zlepšení zabezpečení datových toků ve sdílených dopravních prostředcích.

V rámci projektu bylo navrženo a realizováno zabezpečené technické řešení pro přístup do sdílených vozidel. Toto řešení kromě odemykání a zamykání také zajišťuje aktivaci a deaktivaci startování vozidla systému KESSY. Architektura řešení je naznačena na Obrázku 1. Registrovaný uživatel pomocí Android aplikace na mobilním telefonu může bezpečně rezervovat a otvírat vybraná vozidla k dočasnému zapůjčení, viz ukázka aplikace na Obrázku 2. Sdílená vozidla, která jsou např. součástí flotily firemních vozidel, jsou osazena unikátním funkčním vzorkem čtečky, který bezpečně komunikuje s mobilní aplikací, ověřuje uživatele a zajišťuje odemčení/zamčení vozidla. V rámci projektu byl systém pilotně otestován na reálných vozidlech Škoda Kodiaq (Obrázek 3) a Škoda Superb a následně se plánuje jeho komercionalizace u zákazníků společnosti Institut mikroelektronických aplikací s.r.o.

Architektura systému pro přístup do sdílených vozidel.

Ukázka mobilní aplikace pro přístup ke sdílenému vozidlu.

Obrázek 3: Ukázka zabudování elektroniky do vozidla Škoda Kodiaq.

Dále byl řešitelským týmem Právnické fakulty Masarykovy univerzity pod aplikační garancí Ministerstva dopravy, Odboru inteligentních dopravních systémů, kosmických aktivit a výzkumu, vývoje a inovací, Oddělení nových technologií v dopravě zpracován Podkladový materiál Koncepce ochrany datových toků ve sdílených dopravních prostředcích (dostupný zde). Tento výsledek bude využit Ministerstvem dopravy ČR při přípravě strategických a koncepčních dokumentů v oblasti rozvoje a podpory sdílené mobility.

K vytvoření materiálu přispěly mimo jiné vstupy získané od zástupců stakeholderů v rámci odborného workshopu uspořádaného dne 30. května 2024 v prostorách Ministerstva dopravy ČR. Workshopu se zúčastnili například zástupci Digitální informační agentury, Oddělení rozvoje dopravy magistrátu hlavního města Prahy, Centra dopravního výzkumu či Operátora ICT, a.s.

Materiál pojednává o vhodném přístupu k podpoře a rozvoji digitalizace sdílených dopravních prostředků. Analýza prostředí a stakeholderů v oblasti služeb mobility jako služby (MaaS) a multimodálních dopravních aplikacích poukazuje na jeho komplexitu i vhodné rozložení rolí a přístup k regulaci a podpoře rozvoje.

Je zde poskytnut podrobný rozbor regulatorního rámce datových toků v kontextu autonomních a sdílených dopravních prostředků napříč oblastmi sdílení a využívání dat veřejného sektoru; sdílení dat v rámci soukromého sektoru; práv uživatele k datům; ochrany osobních údajů; hospodářské soutěže; regulace odpovědnosti v rámci digitální ekonomiky; kybernetické bezpečnosti; i regulace umělé inteligence. Díky identifikaci překryvů a konfliktů mezi těmito oblastmi poskytuje výsledek podrobný a ucelený pohled na regulatorní prostředí v oblasti dopravních dat, který má značný potenciál pro další využití.

Doporučení formulovaná v rámci materiálu jsou opřena o rozsáhlé mapování národních a zahraničních zkušeností v podobě podpůrných iniciativ, projektů a pilotů v oblasti sdílené mobility z různých zemí. Pro přenositelnost zkušeností z rozdílných příkladů je představen metodologický přístup k identifikaci regulatorních výzev a potřeb. Je také zakotvena typologie dat v souvislosti se sdílenými dopravními prostředky a popsán soubor scénářů zahrnující komunikační rozhraní mezi sdílenými dopravními prostředky různých provozovatelů; datové výměny mezi provozovatelem a veřejným dopravním podnikem; automatizovanou mobilitu či využití dat v plánování a organizaci dopravní agendy v rámci veřejné správy.

Mezi hlavní doporučení patří to, aby byla podpora regulace na místní úrovni vedená obecně závaznými požadavky, které ale umožňují dostatečný prostor pro zohlednění místních specifik. S ohledem na šíři a rozmanitost sledované problematiky z hlediska dotčených agend ústředních orgánů státní správy je zásadní potřebou aktivně koordinovaný přístup. Pro dynamické zachycení relevantních a aktuálních aspektů pro potřeby usměrněného regulatorního přístupu vnímáme za klíčové ustanovení komunikačních platforem zahrnujících odborníky, kteří vývoj v těchto rovinách průběžně sledují a reflexe aktualit z této platformy při přípravě či aktualizaci strategií, politik či regulatorních opatření. Tyto komunikační platformy by měly pomoci identifikovat, do jaké míry je pro dosažení dané priority či cíle zapotřebí regulatorní opatření. Pro rozvoj digitalizace sdílených dopravních prostředků je významné, aby bylo sdílení dat prezentováno v pozitivním světle a compliance s požadavky na ochranu osobních údajů byla založena na přehledném a zvládnutelném souboru ověřených opatření. Kybernetická bezpečnost představuje klíčový prvek ochrany datových toků v rámci digitalizace sdílených dopravních prostředků. Je vhodné odlišit požadavky, které vyplývají z právního a standardizačního rámce pro kybernetickou bezpečnost funkcí a datových toků dopravního prostředku (tj. směřující primárně na výrobce vozidel), od požadavků na kybernetickou bezpečnost služeb a datových operací poskytovatele sdílené mobility.

Úplný soubor a formulaci doporučení nalezne zvídavý čtenář v Podkladovém materiálu Koncepce ochrany datových toků ve sdílených dopravních prostředcích (dostupný zde).



Projekt (CK03000040/Ochrana datových toků ve sdı́lených dopravnı́ch prostředcı́ch) byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.
 

Autoři textu:

doc. Ing. Lukáš Malina, Ph.D.,Vysoké učení technické v Brně, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií,malina@vut.cz

JUDr. Ing. František Kasl, Ph.D., Masarykova univerzita, Právnická fakulta, frantisek.kasl@muni.cz

JUDr. Pavel Loutocký, Ph.D., BA (Hons), Masarykova univerzita, Právnická fakulta, loutocky@muni.cz

Ing. Vlastimil Beneš, Institut mikroelektronických aplikací s.r.o., vlastimil.benes@ima.cz