actionArticleDetail
Automatizace napomáhá bezpečnosti na silnicích, není však dokonalá.
K drobným dopravním nehodám dochází při testování autonomních vozidel poměrně běžně. Mediálně známými se stávají zpravidla až nehody s tragickými důsledky. Ta první a nejznámější se odehrála 7. května roku 2016 na Floridě v USA. Oficiálně je nazývána jako první smrtelnou nehodu za přítomnosti autonomního řízení. Ovšem neoficiálně víme i o nehodě z ledna téhož roku, která se odehrála v Číně, a u které bylo zpětně potvrzeno použití Autopilota výrobcem, tj. firmou Tesla. Dalším diskutabilním bodem nehody z USA (a vlastně i čínské nehody) je pojem autonomního řízení. Jednalo se totiž o takzvanou funkci Autopilot vozidla značky Tesla, které umožňuje pouze asistovanou jízdu, tedy řidič by měl být stále ve střehu a kdykoliv připraven zasáhnout do řízení, jedná se tudíž o úroveň 2 dle normy SAE J3016.
Automobil Tesla model S při této nehodě vjel v rychlosti asi 120 km/h pod návěs odbočujícího kamionu, což mělo za následek seříznutí střechy vozidla a usmrcení jediného pasažéra tohoto vozidla. Auto poté ujelo ještě asi dalších 270 m a zastavilo se až o sloup. Firma Tesla konstatovala, že systém Autopilot ani řidič si nevšimli bílého návěsu z důvodu oslnění sluncem.
Vůz Tesla Model S po nehodě (foto: NTSB)
Usmrceným řidičem byl čtyřicetiletý Joshua D. Brown, který byl velkým fanouškem vozů Tesla a na svém modelu S najezdil přes 72 000 km. Joshua pravidelně umisťoval videa z jízdy Teslou na Youtube. Jedno z jeho videí, kdy Autopilot zabrání kolizi, bylo dokonce sdíleno samotným majitelem Tesly Elonem Muskem na Twitteru a stalo se virálním.
Do vyšetřování nehody se vložil Národní úřad pro bezpečnost provozu na dálnicích (NHTSA), jenž došel k závěru, že se řidič nevěnoval dostatečně řízení. Podle NHTSA řidič mohl nehodě zabránit již 7 sekund před střetem pomocí brzdění, nereagoval ale nijak, a tak došlo ke střetu v plné rychlosti asi 120 km/h, která byla předtím nastavena řidičem do tempomatu. Z výsledků vyšetřování také vyplynulo, že z celých 37 minut jízdy měl řidič ruce na volantu pouze 25 sekund, přestože ho k tomu systém opakovaně vyzýval. Po této nehodě vydala Tesla softwarovou aktualizaci, která omezuje využití Autopilota, pokud řidič nereaguje na výzvu žádající o držení volantu. I tak vyvolala tato nehoda v médiích i mezi lidmi obavy o bezpečnosti současných technologií autonomního řízení a také o přeceňování schopností jízdních asistentů.