actionArticleDetail
V reportáži z německého Bad Birnbachu a rakouské Vídně jsme představili dva hlavní zástupce kategorie autonomních minibusů, pro něž se užívá anglické označení shuttle. Tato kategorie autonomních vozidel odráží současný stav technologie autonomního řízení, přičemž se jedná o nejsnáze prakticky uplatnitelnou aplikaci této technologie. Autonomní minibusy jsou relativně pomalé, zpravidla se nepohybují rychleji než 20 km/h, a zároveň jsou nasazovány na jasně definované trase, po níž jezdí stále dokola. Odtud je ostatně odvozený anglický název „shuttle", který v překladu znamená kyvadlovou dopravu. Jedná se o vozidla s elektrickým pohonem, většinou symetrického vzezření, přičemž sedadla bývají nezřídka umístěna čelem k sobě, takže nezbývá prostor pro místo řidiče, což má podtrhnout skutečnost, že se vozidlo pohybuje bez zásahu člověka. Obvykle se délka autonomních minibusů pohybuje v rozmezí 4 až 5 metrů s několika málo většími či menšími výjimkami. V průběhu posledních zhruba pěti let se v různých koutech světa objevily dvě desítky představitelů kategorie autonomních minibusů. V tomto článku se s nimi seznámíme důkladněji.
Navya Autonom Shuttle ve Vídni (foto: archiv CDV)
Navya Autonom Shuttle (dříve Arma)
Země původu: Francie
Popis: Dojde-li řeč na autonomní minibusy, nejčastěji je pod tímto pojmem míněn právě shuttle francouzské firmy Navya. Ten se díky zvládnutému marketingu stal nejrozšířenějším autonomním minibusem současnosti, v testovacím provozu se objevil již na většině světadílů, kromě Evropy též v Asii, Austrálii a Severní Americe. V pravidelném provozu jej provozují například rakouské Wiener Linien ve vídeňské části Seestadt. Výrobce neustále pracuje na zdokonalování tohoto prostředku, existuje už i modernizovaná varianta s přízviskem Evo, jež podstoupila zkušební provoz bez operátora na palubě.
Navya Autonom Cab (foto: Navya)
Navya Autonom Cab
Země původu: Francie
Popis: Autonom Cab je snaha firmy Navya rozšířit působnost od buclatých minibusů k dravěji vypadajícím a zejména rychlejším autonomním taxi. Základní koncept kabiny zůstal zachovaný, v kabině se nachází dvě trojice sedadel umístěné čelem k sobě, kvůli menší výšce již ale není k dispozici prostor pro stojící cestující. Cab byl vyvíjen pro běžné městské rychlosti, tedy až 50 km/h, potenciálně měl dosáhnout i mimoměstských rychlostí, nicméně se stal slepou uličkou francouzského výrobce. Krátkými zkouškami prošel jen ve Francii a Austrálii, nyní jej Nayva již dále nenabízí ani nerozvíjí.
EasyMile EZ10 v německém Bad Birnbachu (foto: archiv CDV)
EasyMile EZ10
Země původu: Francie
Popis: Druhým nejrozšířenějším autonomním minibusem je EZ10 francouzské firmy EasyMile. Oproti produktu konkurenční firmy Navya je EZ10 hranatější a menší, avšak stejně jako konkurent prochází kontinuálním vývojem. Dnes proto existuje už třetí generace autonomního minibusu EZ10. Výrobky firmy EasyMile si taktéž našly cestu do různých koutů světa, v pravidelném provozu jsou například v bavorském Bad Birnbachu nedaleko českých hranic, kde poskytují přepravní službu nejen lázeňským hostům.
Minibus Olli (foto: Local Motors)
Local Motors Olli
Země původu: Spojené státy americké
Popis: Olli firmy Local Motors je jedním z poměrně mála autonomních minibusů vzniklých ve Spojených státech. To je dáno historickými důvody, neboť americká kultura je založena primárně na individuální osobní přepravě, o sdílenou a hromadnou dopravu je zájem menší. Přesto je Olli v mnoha směrech velice zajímavým produktem. Vedle elegantního designu je unikátním prvkem fakt, že valná část vozidla je vyrobena 3D tiskem. Aby výrobce podnítil důvěru v tuto technologii, Olli absolvoval i rozsáhlé nárazové (crash) testy. Co se týče systému autonomního řízení, ten dodává firma Robotic Research, která je dodavatelem těchto technologií pro americkou armádu. V Evropě je Olli k vidění v italském Turíně.
I-Cristal (foto: Lohr)
Lohr i-Cristal
Země původu: Francie
Popis: i-Crystal je dalším z autonomních minibusů, který má svůj původ ve Francii. Jedná se o výrobek firmy Lohr, kde původně vznikl jako běžný manuálně řízený dopravní prostředek. o přetvoření do podoby autonomního vozidla se postaral koncern Transdev společně s vývojářem systémů autonomního řízení Torc. V současnosti tato vozidla Transdev provozuje ve francouzském městě Rouen.
Minibus Baidu Apolong (foto: Baidu)
Baidu Apolong
Země původu: Čína
Popis: Čínská technologická firma Baidu se ve vývoji autonomních vozidel angažuje prostřednictvím svého programu nazvaného Apollo. Od počátku je její systém autonomního řízení koncipovaný jako univerzální, takže lze integrovat do osobních vozidel stejně jako nákladních či prostředků hromadné přepravy. V posledním případě vznikl autonomní minibus Apolong, který se Baidu snaží vyrábět v masovějších počtech.
Minibus GACHA (foto: Sensible 4)
Sensible 4 GACHA
Země původu: Finsko
Popis: GACHA je autonomní minibus finské firmy Sensible 4, která se chlubí systémem autonomního řízení, který je určený do každého počasí, neboť vzniká ve Finsku, které se v zimě potýká s náročnými podmínkami. Kromě toho je minibus velice elegantní, což je zásluhou japonské společnosti MUJI, která se vyznačuje citem pro design, v tomto případě návrh podoby vozidla vedl japonský designér Naoto Fukasawa. V roce 2019 minibus dokonce získal za svůj vzhled ocenění Good Design Gold Award.
Minibus P-1 (foto: Coast)
Coast Autonomous P-1
Země původu: Spojené státy americké
Popis: Pokud finský minibus GACHA poutá atraktivním vzhledem, pak americký P-1 firmy Coast Autonomous je pravým opakem. Nepříliš libivý zevnějšek nicméně nijak nezabránil tomu, aby se P-1 stal prvním autonomním minibusem, který se proháněl po Times Square v centru Manhattanu v New York City. Kromě této primárně prezentační akce je P-1 testovaný v univerzitním kampusu na Floridě.
Minibus Auve Iseauto (foto: Auve)
Auve Iseauto
Země původu: Estonsko
Popis: Estonsko je sice malým státem, v posledních letech se však stává technologickou velmocí. Může se tak pochlubit i vlastním zástupcem v doméně autonomních minibusů. Vůz Auve Iseauto vznikl v roce 2017 původně jako studentský projekt na Technické univerzitě v Tallinu. Již o rok později se s ním cestující mohli setkat v ulicích estonského hlavního města. Jedná se o elektromobil, nicméně společnost Auve, která se vytvořila z původního studentského týmu, plánuje v roce 2021 vyvinout ve spolupráci s univerzitou v Tartu verzi poháněnou vodíkovými články.
Minibus Yutong Xiaoyu (foto: Yutong)
Yutong Xiaoyu
Země původu: Čína
Popis: Xiaoyu je autonomním minibusem čínského výrobce autobusů a užitkových vozidel Yutong. Patrně nejzajímavějším aspektem tohoto minibusu je, že kabina disponuje celkem čtyřmi řadami sedadel. Jeho testování probíhalo ve městě Čeng-čou. Ve spolupráci s firmou WeRide vyvinul Yutong pokročilejší verzi označovanou interně jako Xiaoyu 2.0 a marketingově jako Robobus, který bude od roku 2021 nasazen na veřejných cestách v Kantonu.
Minibus Dongfeng Sharing-VAN (foto: Dongfeng)
Dongfeng Sharing-VAN
Země původu: Čína
Popis: Čínský výrobce vozidel Dongfeng Motor z Wu-chanu představil v druhé polovině roku 2020 vlastní model autonomního minibusu nazvaný Sharing-VAN. Vůz je vybavený čtyřmi LiDARy, dvanácti kamerami, jedním radarem a šestnácti ultrazvukovými senzory, zároveň je od začátku vyvíjený s cílem využívat 5G sítě. Výrobce uvádí, že má prozatím více než sedm desítek objednávek. Autonomní minibusy by se měly objevit v tématickém parku věnovaném autonomní mobilitě ve Wu-chanu.
Ohmio LIFT (foto: Ohmio)
Ohmio LIFT
Země původu: Nový Zéland
Popis: Autonomní minibus LIFT je na evropské poměry exotickým strojem, neboť je výtvorem novozélandské společnosti Ohmio (HMI Technologies). Předchůdcem vozu LIFT byl výrazně menší HOP, který fungoval jako technologický demonstátor, na kterém si firma trénovala vývoj autonomního vozidla. Minibus LIFT je zároveň prezentovaný jako modulární vozidlo ve smyslu, že tyto modely lze navzájem spojovat, a tedy z nich vytvářet autonomní vláček.
Turing Drive (foto: Turing Drive)
Turing Drive
Země původu: Tchaj-wan
Popis: Turing Drive je firma z ostrovního Tchaj-wanu, která vyvíjí systém autonomního řízení. Pro jeho testy vyvinula i stejnojmenný autonomní minibus, který posloužil jako technologický demonstrátor. Svoji technologii poté firma integrovala i do většího minibusu klasického vzezření s místem řidičem, který je v testovacím režimu nasazován v brzkých ranních hodinách v Tchaj-peji.
Minibus WinBus (foto: ARTC)
ARTC WinBus
Země původu: Tchaj-wan
Popis: Dalším autonomním minibusem z Tchaj-wanu je WinBus vyvinutý pod hlavičkou tamního Automotive Research & Testing Center (ARTC). Jeho zkušební provoz probíhá od 20. května 2020 v tchajwanském pobřežním městě Lukang. Kromě elegantního vzhledu okamžitě zaujme rozměrný displej na čelní masce, který slouží ke komunikaci s lidmi v okolí.
Minibus SAIC Hachi Auto (foto: SAIC)
SAIC Hachi Auto
Země původu: Čína
Popis: Autonomní minibus Hachi Auto čínské automobilky SAIC je zástupcem spíše menších minibusů. V testovacím režimu se v listopadu roku 2019 objevoval na pozemcích realitní a developerské firmy Seedland.
Minibus Aurrigo Shuttle (foto: Aurrigo)
Aurrigo Shuttle
Země původu: Velká Británie
Popis: Autonomní minibus britské firmy Aurrigo patří svými rozměry k větším minibusům, zároveň i svým vzhledem k těm méně ortodoxním. Společnost Aurrigo nabrala bohaté zkušenosti z provozu výrazně menších autonomních „podů", což jsou malé dopravní prostředky zpravidla pro jednoho až tři lidi. V letošním roce se Aurrigo Shuttle představil v rámci golfového turnaje ve Walesu, kde díky svým rozměrům umožnil přepravu golfistů při dodržení požadavků na rozestupy z důvodu probíhající koronavirové pandemie.
IAV HEAT (foto: IAV)
IAV HEAT
Země původu: Německo
Popis: HEAT je zkratka z Hamburg Electric Autonomous Transportation, což je projekt v jehož rámci byl vyvinut stejnojmenný minibus. Za ním kromě německé firmy IAV stojí též firma Siemens a hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn. Minibus disponuje místem pro deset cestujících a jednoho operátora, přičemž cílem je, aby do října roku 2021 operátor na palubě již nebyl. Prozatím se minibus pohybuje nejvyšší rychlostí 15 km/h, ambicí je dosáhnout běžné městské rychlosti, tedy 50 km/h.
Volkswagen Sedric (foto: Volkswagen)
Volkswagen Sedric
Země původu: Německo
Popis: Kategorie autonomních minibusů neušla ani pozornosti německého koncernu Volkswagen, který v roce 2017 představil koncept Sedric. Jednalo se o prototyp čtyřmístného autonomního minibusu, jehož prostřednictvím si Volkswagen osahával možnosti, jaké autonomní řízení poskytuje. A to jak z hlediska designových možností karoserie, tak zejména interiéru, neboť lze očekávat, že uživatelský zážitek bude u autonomních vozidel nabývat na důležitosti.
Autonomní vozidlo People Mover na základě modulární platformy DLR Urban Modular Vehicle (foto: DLR)
DLR Urban Modular Vehicle
Země původu: Německo
Popis: Německé středisko pro letectví a kosmonautiku (DLR) se zabývá i pozemní mobilitou, což v případě mobility autonomní znamenalo v roce 2019 vývoj konceptu elektrického městského modulárního vozidla (UMV, Urban Modular Vehicle) v podobě menšího čtyřmístného autonomního minibusu označovaného jako People Mover. Základní platforma UMV posoužila k celkem 8 variantám vozidel, kromě autonomní přepravy cestujících i například k autonomní přepravě nákladu.
Minibus GRT (foto: 2getthere)
2getthere GRT
Země původu: Nizozemsko
Popis: GRT je autonomním minibusem nizozemské firmy 2getthere, jež od roku 2019 spadá pod skupinu ZF. Patrně nejzajímavějším aspektem tohoto vozidla je skutečnost, že disponuje dveřmi na obou stranách, což jen podtrhuje obousměrnost stroje. Společnost patří k průkopníkům autonomních minibusů, první model představila již v roce 1995, do provozu se modely Parkshuttle, GRT či PRT dostaly na amsterdamském letišti Schiphol či bruselském letišti Zaventem, podobně i ve městech Abú Zabí a Dubaj.
Kamaz-1221 Šatl (foto: Kamaz)
Kamaz-1221
Země původu: Rusko
Popis: Rusko bývá v oblasti autonomní mobility občas neprávem přehlíženo. Není k tomu však žádný podložený důvod, neboť například společnost Yandex se řadí mezi špičku vývojářů systémů autonomního řízení. Pozadu nechtějí být ani tradiční výrobci automobilů, proto firma Kamaz, která vyrábí nákladní vozidla, se autonomními prostředky začala zabývat. V jejím portfoliu proto nalezneme i vůz Kamaz-1221 Šatl, což je zástupce autonomních minibusů. Zatím se jedná o demonstrátor a technologickou studii, automobilka však předvedla, že pokud bude reálný zájem, má i v této doméně co říct.
Autonomní minibus Volgabus Matrjoška (foto: Volgabus)
Volgabus Matrjoška
Země původu: Rusko
Popis: Vůbec prvním autonomním minibusem v Rusku se stal v roce 2017 vůz Matrjoška ruského výrobce autobusů Volgabus. Název odkazující ke známé dřevěné rozkládací panence měl poukázat na modularitu vozidla, která spočívala v jednotné podvozkové platformě, na kterou mělo být možné kromě nástavby pro cestující umístit také například nákladní verzi pro přepravu nákladu.
Zero Shuttle (foto: Zero Shuttle)
Zero Shuttle
Země původu: Jižní Korea
Popis: Jižní Korea se ani zdaleka netají ambicí stát se vedoucím státem ve vývoji a nasazení autonomních vozidel. Kromě aktivní podpory této technologie z hlediska vytváření příznivého legislativního prostředí se korejské automobilky v čele se značkou Hyundai věnují vývoji autonomních vozidel. Opomenuta nebyla ani kategorie autonomních minibusů, kde je korejským představitelem vůz nazvaný Zero Shuttle. Zkušebního provozu se dočkal v technologickém parku ve městě Songnam v provincii Kjonggi.
Minibus WITH:US (foto: Unmanned Solution)
Unmanned Solution WITH:US
Země původu: Jižní Korea
Popis: Jihokorejská společnost Unmanned Solution má historii od roku 2008, kdy začala vývíjet autonomní prostředky, včetně systémů autonomního řízení pro automobily, ale taktéž například zemědělskou techniku. V roce 2019 představila též autonomní minibus nazvaný WITH:US, který vznikl ve spolupráci celkem patnácti jihokorejských technologických firem, mezi nimiž bylo i designérské studio KLIO Design, jež se zasloužlo o líbivý zevnějšek i interiér.
Minibus NEVS Sango (foto: NEVS)
NEVS Sango
Země původu: Švédsko
Popis: Společnost NEVS je pokračovatelem švédské automobilky Saab, jejíž majetek v roce 2012 odkoupila. Pod čínskou taktovkou se firma NEVS věnuje vývoji elektrických vozidel, minibus Sango je nahlédnutím do oblasti autonomní mobility. Systém autonomního řízení pro tento vůz dodává čínská firma AutoX. Testy mimo uzavřené prostředí by měly začít v příštím roce.
Minibus Westfield POD (foto: Oxbotica)
Westfield POD
Země původu: Velká Británie
Popis: Britský výrobce vozidel Westfield Sportscar společně s firmou Oxbotica, která vyvíjí a testuje systémy autonomního řízení, vyvinuli autonomní minibus, jemuž sami říkají POD. Výrazem „pod" bývají označovány menší dopravní prostředky než jakým je „shuttle", ale v tomto případě je vůz prakticky srovnatelný s menšími minibusy. Westfield společně s Oxboticou se zapojili do projektu GATEway, v jehož rámci bylo sedm minibusů nasazeno v Greenwichi podél Temže u londýnské O2 arény, objevily se též na londýnském letišti Heathrow. Do dnešního dne tato vozidla najezdila v autonomním režimu přes 8,5 milionu kilometrů a přepravila přes pět milionů cestujících.
Minibus Milla POD (foto: Milla)
Milla POD
Země původu: Francie
Popis: Autonomní minibus POD franzouzské firmy Milla svým názvem taktéž odkazuje ke kategorii „podů", nicméně svým vzezřením i kapacitou spadá již mezi minibusy. Ve zkušebním provozu byl vůz nasazen na předměstí Paříže v komuně Vélizy, za sebou má testovací jízdy i na cestách s nezpevněným povrchem.
RobuCITY (foto: Robosoft)
Robosoft RobuCITY
Země původu: Francie
Popis: RobuCITY byl ryze experimentálním autonomním minibusem bez ambice uvedení na trh, v prvé řadě sloužil k výzkumu, jak cestující budou přijímat autonomní mobilitu v rámci evropského projektu CityMobil2. Nasazen byl v řeckém městě Trikala, španělském San Sebastián či francouzském La Rochelle.
Autonomní minibus Toyota e-Palette (foto: Toyota)
Toyota e-Palette
Země původu: Japonsko
Popis: Japonská automobilka Toyota vstoupila i do segmentu autonomních minibusů s modelem nazvaným e-Palette. Výrobce plánoval velký debut tohoto stroje na Olympijských hrách v Tokiu v roce 2020, kde měly autonomní minibusy přepravovat sportovce, kvůli epidemiologické situaci však byly hry odloženy. Toyota prezentuje stroj e-Palette jakožto univerzální platformu, která může kromě přepravy cestujících sloužit i jako ryze nákladní verze k přepravě zásilek a dalšího zboží.
Autonomní minibus firmy ZOOX (foto: ZOOX)
ZOOX
Země původu: Spojené státy americké
Popis: Americká společnost ZOOX již od svého samotného začátku jde cestou návrhu vozu, který bude zcela podřízen autonomii a možnostem, které nabízí. Minibus, který byl oficiálně představen 14. prosince 2020, je symetrickým vozidlem schopným obousměrné jízdy, jež disponuje čtyřmi sedadly pro cestující. Minibus se sice vyznačuje kompaktními rozměry pro provoz v městském prostředí, je však konstruován i pro dálniční rychlosti. Prozatím nadále probíhá testování, termín jízd na veřejných komunikacích či samotné zahájení autonomní taxislužby prozatím nebyl oznámen.
Cruise Origin (foto: Cruise)
Cruise Origin
Země původu: Spojené státy americké
Popis: Americká firma Cruise, která je známá svými autonomními vozidly Chevrolet Bolt, kterých se několik set pohybuje ulicemi San Francisca, představila na začátku roku 2020 vlastní minibus nazvaný Origin. Navzdory vnějším rozměrům se jedná jen o čtyřmístný vůz, prozatím se však na veřejných komunikacích neobjevil, neboť společnost stále vyřizuje povolení k jeho provozu.