V rámci čtyřdenního testování od čtvrtka 5. do neděle 8. listopadu byly v japonském hlavním městě realizovány zkušební jízdy autonomního vozu Toyota JPN Taxi. Vozidlo, jež je účelově navržené pro potřeby taxislužeb, tedy ne nepodobné proslulým londýnským taxi, bylo provozováno na veřejných komunikacích v okolí vládních budov v tokijské čtvrti Šindžuku. Smyslem projektu bylo ověřit bezpečnost, pohodlí a přesnost autonomního řízení ve službách taxislužby, přičemž tyto parametry byly testovány ve dvou různých režimech, kdy v prvním případě seděl na sedadle spolujezdce bezpečnostní řidič disponující vlastními pedály pro nouzové ovládání vozidla, zatímco ve druhém případě byl dozor nad vozidlem realizován z dispečerského střediska prostřednictvím teleoperace využívající 5G síť. Součástí demonstrace byly i jízdy pro cestující z řad široké veřejnosti. V tomto případě byli cestující vybráni vcelku netradičně, a to pomocí loterie. Na projektu se podílela pojišťovací společnost Sompo Japan Insurance, jež měla na starost vyhodnocení rizik, firma KDDI dodala 5G řešení a společnost Tier IV vyvinula systém autonomního řízení.
Vůz Toyota JPN Taxi osazený technologií autonomního řízení (foto: Kyodo)
Nedlouho předtím, od 18. září do konce října, japonská pošta experimentálně otestovala provoz autonomního doručovacího robota DeliRo firmy ZMP v tokijské čtvrti Čijoda. Autonomní robot se v doprovodu několika osob dohlížejících na jeho funkčnost pohyboval na 700 metrů dlouhé trase mezi obchodním domem a poštovním úřadem, přičemž tuto trasu urazil za 25 minut. Robot má nosnost 30 kilogramů a maximální rychlost 6 km/h. Cílem projektu bylo nasbírat co nejvíce dat z jeho provozu pro následné vyhodnocení z hlediska možné úpravy legislativy, jež by umožnila těmto autonomním strojům provoz bez nutnosti lidského doprovodu, který je v současnosti povinný. Jde tedy o další krok Japonska k vytvoření prostředí přívětivého k autonomní mobilitě, neboť v první polovině letošního roku již Japonsko povolilo provoz vozidel třetí úrovně automatizace. Za zmínku též stojí, že firma ZMP experimentuje s autonomním řízením již od roku 2014, za tuto dobu realizovala několik projektů, včetně zkušebního provozu autonomního taxi.
Zajímavé pokusy s autonomními vozidly se dějí i mimo Tokio. Pod hlavičkou Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva půdy, infrastruktury, dopravy a turismu probíhá projekt zaměřený na provoz autonomních autobusů, a to hned v pěti lokalitách. Série jízd byla zahájena 12. července ve městě Ócu v prefektuře Šiga, kde testováni probíhalo až do 27. září. V období od 20. července do 23. srpna probíhalo paralelní testování ve městě Sanda v prefektuře Hjógo, kde autobus přepravil celkem 1 306 cestujících. Následně od října by až do března příštího roku měl autonomní autobus jezdit ve městě Hitači v prefektuře Ibaraki, a konečně od prosince do března ve městě Jokohama v prefektuře Kanagawa.