Sice již týden před premiérou pronikly na veřejnost snímky nového autonomního vozu, který vyvíjí společnost ZOOX, to ale nijak nesnížilo zajímavost oficiálního představení, k němuž došlo v pondělí 14. prosince. Firma ZOOX, která od letošního roku spadá pod Amazon, po bezmála šesti letech práce slavnostně představila autonomní vůz, jehož celá podoba je plně podřízena funkcím autonomního řízení. Jedná se o elektromobil s délkou 3,6 metru, jehož akumulátory mají kapacitu 133 kWh, což má zajistit až 16hodinový provoz. Vůz je navržen jako zcela symetrický, takže může jezdit identicky oběma směry. Obě nápravy jsou plně říditelné, podvozek umožňuje i takzvanou „krabí chůzi". Uspořádání senzorů na voze téměř úplně odpovídá uspořádání na testovacích vozech Toyota Highlander, s nimiž ZOOX jezdí v San Franciscu a Las Vegas. V každém rohu se nachází dvojice LiDARů, vždy v páru kombinujícím LiDARy firem Velodyne a Hesai, celkem tedy osm těchto senzorů. Kromě toho má tento autonomní minibus deset radarů, vždy pět na „čelní" straně vozidla. Nechybí ani kamery v počtu 14 kusů. Testování zatím probíhalo v uzavřeném prostředí závodní dráhy v Altamontu v severní Kalifornii. Vůz je navržený primárně pro provoz v městských podmínkách, je nicméně schopný i jízdy po dálnici, neboť dosahuje nejvyšší rychlosti 120 km/h. Interiér pojme čtyři sedící osoby, které se nacházejí na dvou párech proti sobě umístěných sedadel.
Autonomní minibus firmy ZOOX (foto: ZOOX)
Zveřejněné informace o tomto vozidle dokazují, jakou pozornost společnost ZOOX návrhu a vývoji věnovala. Vozidlu nechybí například ani externí rozhraní pro komunikaci s chodci, a to jak vizuální v podobě světelných signálů, tak akustické ve formě zvuků vydávaných při interakci s lidmi v okolí. Vůz nepostrádá ani bezpečnostní prvky v podobě bezpečnostních pásů a airbagů, jež jsou k dispozici všem čtyřem cestujícím, a které v případě eventuální nehody cestující obalí, aby nedošlo k jejich vzájemnému kontaktu. I z estetického hlediska je vůz velmi promyšlený, jeho zevnějšek není nijak agresivní, naopak se snaží budit dojem přátelského tvora, podobně jako autonomní vůz Firefly firmy Google, který si bral inspiraci z australské koaly. Zakulacené světlomety a LiDARy na čele společně s celkovou zaobleností a jistou baculatostí vozu evokují podobu Brouka Pytlíka z knih Ondřeje Sekory. Vnější kompaktní rozměry znamenají, že též interiér je relativně malý a lidé sdílejí poměrně dost omezený prostor. Kromě toho, že oba páry sedadel se nachází čelem sobě, i cestující vedle sebe nemají příliš velký odstup. Zejména v dnešní době, která je poznamenána opatřeními vůči přenosu respiračních chorob, je otevřenou otázkou, jak v budoucnu toto vozidlo mezi uživateli obstojí, neboť některé designové studie totiž již pracují s formou izolování cestujících, jako například koncept Muvone. Společnost ZOOX, jejíž název je mimochodem inspirován jednobuněčnou fotosyntetizující řasou Zooxanthela, zatím nedala jasné vyjádření, kdy lze očekávat provoz autonomního minibusu, nasazení je každopádně plánováno ve městech, kde v současnosti probíhá testování, tedy v San Franciscu a v Las Vegas.
Video oficiálního představení vozidla: