web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Souboj o San Francisco

Kalifornské město San Francisco se v posledních měsících stává žhavou půdou, neboť se pomyslně vyostřuje souboj dvou velkých hráčů v autonomní mobilitě o to, kdo zde jako první spustí plnohodnotné robotaxi. Toto utkání firem Cruise a Waymo dává nahlédnout do dvou poněkud odlišných přístupů, jež však vedou ke stejnému cíli. Společnost Waymo bývá považována za hlavního tahouna vývoje autonomních vozidel, neboť již v říjnu roku 2020 zpřístupnila nejširší veřejnosti v arizonském městě Phoenix autonomní taxislužbu bez obsluhy na palubě, což byla kulminace předešlých tří let pilotního testování. Ze strany kritiků lze ale zaslechnout, že zrovna toto prostředí patří k těm jednodušším a zajímavé to začne být až ve chvíli, kdy se autonomní vozidla firmy Waymo objeví v náročnějších podmínkách. K tomu došlo v průběhu loňského roku, kdy Waymo spustilo v pilotním režimu robotaxi v San Franciscu. Pro uzavřenou skupinu dobrovolníků je tam 24 hodin denně k dispozici flotila autonomních vozidel Jaguar I-Pace s bezpečnostním řidičem za volantem. San Francisco je zároveň domovským městem firmy Cruise, která v tamních ulicích systematicky testuje svá autonomní vozidla již od roku 2016. Ta v závěru roku 2020 po obdržení povolení k testům bez bezpečnostního řidiče zahájila noční zkušební jízdy autonomních vozidel Chevrolet Bolt s prázdným místem řidiče, aby o rok později jedno z těchto vozidel svezlo ulicemi San Francisca svého prvního cestujícího, kterým se stal spoluzakladatel této firmy Kyle Vogt. Následně byla flotila autonomních vozidel zpřístupněna zaměstnancům firmy k vlastnímu užívání. A letos 1. února společnost Cruise oznámila, že jen o pár dní dříve již dostali příležitost k svezení první zástupci z řad nejširší veřejnosti, přičemž nově se může kdokoli přihlásit na čekací listinu, která postupně zpřístupňuje robotaxi stále větší části veřejnosti. Robotaxi by mělo být dostupné mezi 23. a 5. hodinou, tedy v nočních hodinách, kdy je menší provoz. A právě zde je možné sledovat zajímavý rozdíl v přístupu k autonomní taxislužbě mezi oběma konkurenty. Zatímco Waymo zahájilo robotaxi se zástupci veřejnosti ve vozidlech s bezpečnostními řidiči, které do budoucna plánuje přestat využívat, firma Cruise nejprve ozkoušela fungování svých vozidel bez kohokoli na palubě, aby následně umožnila její využívání veřejností. Ani jeden z konkurentů zatím nemůže za jízdy účtovat cestujícím poplatek, zároveň má každá z obou služeb vlastní slabá místa, která naopak konkurent postrádá. Bude tedy ještě nesmírně zajímavé sledovat, jak se situace bude dále vyvíjet. Nejdůležitější ale je, aby v průběhu tohoto zápolení byl nadále kladen maximální důraz na bezpečnost celého počínání.

Cruise

Autonomní vozidla Chevrolet Bolt firmy Cruise v jednom z dep v San Franciscu (foto: Nick Otto)

V San Franciscu testuje svá autonomní vozidla také firma Zoox, jejíž výkonná ředitelka Aicha Evans však nedávno oznámila, že firma by chtěla vlastní robotaxi zahájit nejdříve v nevadském Las Vegas, byť žádný konkrétní termín nezazněl. V tomto městě provozuje robotaxi s bezpečnostním řidičem za volantem firma Motional, která už před časem prozradila, že autonomní taxislužbu bez obsluhy zahájí v roce 2023. Trochu stranou pozornosti zůstalo oznámení firmy Lyft, jež loni v prosinci zahájila ve spolupráci s firmami Argo AI a Ford robotaxi ve floridském městě Miami. V tomto případě ale zůstává velké množství neznámých, neboť kromě dřívějšího avíza a této zmínky neexistují o službě žádné další informace.

Společnost Cruise zveřejnila výše uvedené video z prvních jízd s cestujícími z řad veřejnosti. Na serveru YouTube je však k nalezení velké množství videí, která pořídili během svých jízd zaměstnanci společnosti Cruise. Trojici těchto videí přikládáme na ukázku níže.