web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Tesla stále využívá „Full Self – Driving“ i přes trvající kritické problémy

Společnost Tesla nezažívá nejlepší období. Jejich asistenční systémy řízení mají v reálném provozu neustále více problémů, Elon Musk se zabývá spíše problémy s Twitterem nežli řešením, jak vylepšit pošpiněné jméno Tesly a akcie firmy tak neustále klesají.  

Mezi nejhlasitější kritiky Tesly se řadí Dan O’Dowd, který je světovým odborníkem na vytváření a zabezpečení softwarů, které prakticky nemůžou selhat a nelze je napadnout. Se svým projektem „The Dawn Project“ představuje své softwary a pouští se do testování samořídících funkcí Tesly a tím tak odhaluje její přímé nedostatky. Během roku 2022 tento projekt provedl několik nejrůznějších testů ať už se scénářem či v reálném provozu. Tyto testy následně odhalily kritické závady, mezi které spadalo například sražení dětské figuríny na přechodu, ignorování značek „silnice uzavřena“ a „nevstupovat“, ignorování dětského kočárku v jízdním koridoru a jeho následné sražení, ignorování varovné značky vedoucí ke zpomalení a následné vjetí do protijedoucího pruhu, ignorování zastaveného školní autobus s blikající cedulí „STOP“ a pokračování v rychlé jízdě, atd. Po upozornění na tyto nedostatky u Full Self – Driving (10.69.2.2) v srpnu roku 2022, počátkem tohoto roku proběhly tytéž testy znovu, ale ukázalo se, že k žádné úpravě zde nedošlo. Naopak došlo ke zjištění, že Tesla v režimu samořízení vykazuje kritickou chybu každých 8 minut. Jak řekli i někteří zástupci tohoto projektu, dalo by se tak říct, že Tesla se pokouší svého řidiče zabít každých 8 minut v režimu samořízení. Tomuto zjištění nepomáhá ani fakt, že Tesla při přecházení do režimu samořízení řidiče upozorňuje na to, že může udělat špatné rozhodnutí v kritickou chvíli a tím způsobit dopravní nehodu. V tomto ohledu tak všechno odporuje pojmu „plně samořídící“, kterým se Tesla před svými zákazníky hrdě prezentuje a ti pak o samořízení mohou mít zkreslené představy.  Zástupci The Dawn Project několikrát vyzvali Teslu, aby byly veřejně přístupné jejich testovací protokoly a jejich výsledky. Tím by se dalo poukázat na to, jaké jsou rozdíly v testování Tesly a právě daného projektu. Tesla však na tyto výzvy reagovala tím, že testy provedené The Dawn Project jsou falešné a celý tento projekt chtěla umlčet právní cestou. To se Tesle nepovedlo. Naopak The Dawn Project si zaplatil 30 vteřinovou reklamu, jenž se promítala při letošním Super Bowlu 2023, který sledují desítky milionů lidí po celém světě, která měla upozornit všechny uživatele Tesly a další účastníky silničního provozu, že samořídící režim Tesly vykazuje kritické chyby a aby se nenechali ovlivnit falešnou ideou Elona Muska, že jeho systém je bezpečný a bez chyb. Zveřejněná reklama vyobrazuje právě chyby v daných testech, které jsou popsány v tomto odstavci. 

Na nebezpečné chyby v tomto režimu jízdy upozorňovalo již několik řidičů vozů Tesla dříve. Některé problémy či nehody jsou i zdokumentované. Jedna z takových nahrávek pochází z Číny z jižní provincie Guangdong. K nehodě došlo 5.11. 2022 a byly při ní zabití 2 lidé. Řidič vozu Tesla Model Y uvedl, že vozidlo se chystalo provést parkovací manévr, ovšem následně vozidlo začalo nepochopitelně zrychlovat a následně přestaly fungovat také brzdy. Vozidlo se zastavilo až po srážce s cyklistou, poté s tříkolkou a následném nárazu do budovy. Tesla k daném incidentu vydala pouze prohlášení, ve kterém informovala o tom, že během nehody se řidič brzdy vůbec nepokusil aktivovat.

Další záznam pochází ze San Francisca. Nehoda se stala 24. 11. 2022 při jízdě vozidla Tesla Model S. Na záznamu je jasně vidět, jak vozidlo mění jízdní pruhy směrem vlevo a když dosáhne levého krajního jízdního pruhu tak prudce zabrzdí. Zde dochází ke kolizi vozidel, které jedou za ním a ke zranění 9 účastníků nehody. Několik hodin před touto nehodám sám Elon Musk veřejně blahopřál všem zaměstnancům Tesly za dosažení důležitého milníku v režimu Full Sefl – Driving. Nehodou se následně začal zabývat i úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Uvedl že za poslední 3 měsíce zaznamenává poměrně velké množství nehod, kde vozidlo Tesla samo zahájí toto nečekané brždění. Tesla k této nehodě žádné oficiální vyjádření nepodala.

Problémů má tedy tato technologie víc než dost a zejména pak s termínem „Full Self – Driving“, který je dle mnohých odborníků zavádějící až nebezpečný. Dává totiž řidiči pocit, že svých rukách během jízdy nemusí držet volant, což není pravda. Společnost Waymo, která dlouhodobě působí na trhu s autonomní mobilitou oznámila, že tento termín již nebude používat. Nepřímo se tak snažili distancovat od společnosti Tesla, když ve svém prohlášení uvedli, že někteří výrobci používají termín samořízení nepřesným způsobem, a to pak jejich zákazníkům dává falešný pocit o schopnostech těchto samořídících (ne plně autonomních) systémů.