Americká automobilka Tesla populárního miliardáře Elona Muska se proslavila nejen propagací elektromobility, ale též autonomní mobility. Všechny vozy této automobilky, tedy Model S, Model 3, Model X, Model Y a do budoucna i futuristický Cybertruck, supersportovní Roadster a nákladní Semi disponují nebo budou disponovat funkcí pojmenovanou Autopilot. Název, přejatý z letectví, kde je užíván již mnoho desítek let, je u vozů firmy Tesla souhrnným pojmem pro soubor pokročilých asistenčních systémů řidiče, tedy funkcí spadajících do druhé úrovně automatizace. To jinak řečeno znamená, že tyto systémy poskytují řidiči podpůrné funkce, které jízdu zpříjemňují a usnadňují. V žádném případě ale řidiče nenahrazují, byť v některých omezených případech mohou schopnosti vyvolávat dojem, že automobil je schopný řídit sám. A tomuto mylnému pojetí nahrává právě i výraz Autopilot, který evokuje funkci, jež nahrazuje řidiče. Na základě podnětu a žaloby německé neziskové organizace Wettbewerbszentrale zaměřené na sledování praktik nekalé soutěže rozhodl německý soud v Mnichově o zákazu používat v Německu výraz Autopilot v rámci propagačních aktivit firmy Tesla. Tento rozsudek se vztahuje nejen na slovo Autopilot, ale i související propagaci (budoucích) schopností plně autonomního řízení (Full Self-Driving potential). Podpůrné argumenty rozsudku jsou hned dva, a to, že systémy vozidla odpovídají druhé úrovni automatizace, která v žádném případě není autonomním řízením, a také, že autonomní řízení je v Německu nelegální, takže jej ani není možné propagovat a jako domnělou funkci vozidel ani prodávat.
Funkce Autopilot svým názvem evokuje schopnosti, které reálně nemá (foto: Tesla)
Nejedná se o první úsilí o nápravu chápání schopností vozidel firmy Tesla prostřednictvím tlaku na změnu názvu Autopilot. Již v roce 2017 německý ministr dopravy vyzval Teslu, aby nepoužívala v propagačních materiálech toto slovo, k čemuž se přidalo i Nizozemsko. Následně v roce 2018 dvojice amerických neziskových organizací The Center for Auto Safety a Consumer Watchdog zaslaly dopis americké Federální obchodní komisi, v němž rovněž kritizovaly zavádějící význam názvu a požadovaly jeho změnu.
O klamavém významu slova pak svědčí i celá řada nehod, několik z nich smrtelných, k nimž došlo právě v důsledku nesprávného použití systému Autopilot, o němž se řidič podle názvu domníval, že umožňuje autonomní jízdu. Evidovány jsou taktéž případy, kdy řidiči za volantem vozů Tesla za jízdy spali. Nesprávným interpretacím nijak nepomáhá ani rétorika samotného Elona Muska, který většinou vůči investorům pronáší sliby, že plně autonomní řízení vozidel Tesla je na dosah. Zatím nejnověji se v tomto duchu vyjádřil letos v dubnu, kdy prohlásil, že autonomní jízdu elektromobilů Tesla očekává do konce letošního roku.