Francouzská společnost Navya, jež je známa coby výrobce autonomního minibusu Autonom Shuttle (dříve pojmenovaného Arma), zahájila 22. června ve spolupráci se společností Keolis okružní linku v rámci uzavřeného areálu Národního centra sportovní střelby v městě Châteauroux. Linku dlouhou 1,5 km obsluhuje nová generace minibusu nazvaná Autonom Shuttle Evo. Vozidlo se pohybuje nejvyšší rychlostí 18 km/h, přičemž společnost Navya vůbec poprvé zkouší provoz svého produktu bez operátora (bezpečnostního řidiče) na palubě vozu. Dohled nad vozidlem je vzdálený, v tomto případě z dispečerského střediska operátor dohlíží na funkčnost systémů a bezpečnost provozu.
Navya Autonom Shuttle Evo (foto: Navya)
Absence bezpečnostního řidiče potažmo operátora na palubě autonomního vozu je zásadním krokem směrem k rozvoji autonomie. Dokud totiž do řízení určitým způsobem zasahuje proškolený personál fyzicky přítomný ve vozidle, jsou autonomní prostředky stále jen technologickým demonstrátorem, jenž má k reálnému nasazení, navíc s ekonomickým přínosem, ještě poměrně daleko. Krok k dispečerskému středisku s operátorem, který na provoz vzdáleně dohlíží, je tudíž důležitý moment, byť se stále jedná o provoz v uzavřeném prostředí. Nasazení autonomních vozidel bez bezpečnostního řidiče v rámci přepravní služby pro cestující v běžném provozu prozatím reálně zkouší jen americká společnost Waymo.