Společnost Tesla dnes vládne trhu elektromobilů a provozuje nejrozsáhlejší síť nabíjecích stanic. Tesla vyrábí dohromady čtyři modely automobilů a každé z nich lze vybavit systémem autonomního řízení. V poslední době je však Tesla předmětem velké kritiky z důvodu, že jejich vozidla byla již účastníkem značného počtu nehod pří, kterém sehrál roli sytém Full–Self–Driving (Plně samořídící systém).
Asistenční funkce autopilot od společnosti Tesla dne 31. října obstála před soudem v Kalifornií. Porota rozhodla, že autopilot nehodu v okrese Riverside nezavinil. Při nehodě zemřel řidič, jeho manželka a syn vyvázli těžce zranění. V tomto roce již podruhé porota rozhodla, že autopilot nemá za nehodu zodpovědnost.
Žalobu na autopilota podali pozůstalí oběti autonehody, kteří jsou si jistí, že nehodu způsobila závada v autopilotovy ve vozidle Tesla Model 3. Jsou přesvědčeni, že auto vyjelo v rychlosti 105 km/h z dálnice a narazilo rovnou do stromu a vzápětí splanulo, a to vše během několika vteřin. Řidič jménem Micah Lee (37) při nehodě zemřel a jeho manželka a osmiletý syn měli vážná zranění. Žalobci požadovali 400 milionů dolarů (cca 9,3 miliard korun) s přidaným odškodněním.
Žaloba obvinila společnost Tesla, že vědomě prodávala veřejnosti nebezpečný a řádně nevyzkoušený software a nehoda byla způsobena chybou v systému. Jeden z pozůstalých uvedl, že během nehody, byl systém zapnutý. Tesla tvrzení, že by viníkem nehody byl autopilot razantně odmítala. Tesla se bránila, tím že řidič před jízdou požil alkohol. Muži bylo v krvi naměřeno 0,05% alkoholu, což je v Kalifornií ještě pod limitem tolerance. Zároveň společnost uvedla, že za řízení je během jízdy stále zodpovědný řidič a není jasné, zda byl autopilot opravdu během nehody zapnutý.
Porota sestavena z dvanácti členů dala za pravdu výrobci automobilu v podobě hlasování 9:3. Stejně tak jako u svého prvního vítězství v dubnu porota rozhodla, že autopilot za nehodu není zodpovědný. Jednalo se o případ, kdy v roce 2019 žena sjela s Modelem S ze silnice a narazila do středového pásu. Z nehody vyvázla s poraněným obličejem. Obhajoba se opírala o tu totožnou argumentaci – řidiči jsou stále zodpovědní za to, co se děje při řízení i když je zapnutý autopilot či systém Full Self-Driving. I když je autopilot určen pro jízdu na dálnici, lze systém aktivovat u více situací, než je tomu u jiných automobilů. Není ale žádná situace, kdy by vůz za řidiče převzal odpovědnost za řízení – odpovědnost je stále na řidiči vozidla.
Již v roce 2020 německý soud v Mnichově zakázal využívat výraz autopilot v rámci propagace firmy Tesla. Tento rozsudek se nevztahoval pouze na slovo autopilot, ale také na propagaci dalších schopností autonomního řízení jako je Full-Self-Driving. Tesla jako svůj propagační nástroj využívá sociální sítě, zejména Twitter. Jeho příspěvky na této platformě jsou tak mocné, že ovlivňují ceny i vývoj na trhu.
Tesla také čelí trestnímu řízení ze strany ministerstva spravedlnosti, kvůli tvrzení, že jejich automobily jsou schopny jezdit samy. Tesla odmítla návrh žalujícího právníka, že důvod, proč společnost pojmenovala funkci systému „plné samočinné řízení“ je, aby veřejnost věřila, že jejich automobily mají více schopností, než tomu ve skutečnosti bylo. I přes veškeré problémy společnost stále využívá tohoto pojmenování. Toto veřejné tvrzení lze nazvat jako „autonowashing“. Autonowashing lze obecně charakterizovat jako praktiku, která se snaží představit autonomní systém, tak, aby vypadal mnohém více autonomněji, než ve skutečnosti je. Lze tedy říci, že se jedná o nadhodnocování systému, v tom, co je systém spolehlivě schopný během jízdy vykonávat.