Je všeobecně známo, že stát Kalifornie a zvlášť San Francisco jsou globálním centrem pro testování autonomních vozidel. Nyní může být znám jeden z důvodů proč tomu tak je. Ač bylo možné v uplynulých měsících u různých značek a zejména pak Cruise, zaznamenat problémy s provozem svých autonomních vozů, ve většině případů je již většina autonomních vozidel zpět v provozu. Nyní se však objevily nové problémy, na které upozornili zástupci veřejnosti. Bylo zjištěno, že kalifornské orgány činné v trestním řízení nemohou vozidlům bez řidiče vydávat pokuty za přestupky. V současně době totiž tyto orgány mohou vypisovat pokuty pouze lidem, nikoliv mechanickým strojům. To znamená že autonomní vozidla mohou dostat pokutu maximálně za chybné parkování. Proto se ozývají výrazné hlasy pro vyřešení této chyby.
Waymo má nyní v San Franciscu celkem 250 autonomních vozidel a v jednu chvíli jich může do plného provozu nasadit až 100. Potom co Cruise před koncem roku 2023 pozastavila svoji veškerou činnost a řešil chyby v softwaru má nyní k dispozici 300 vozidel a v daný moment jich může být v provozu taktéž 100. Provozovatelé autonomních vozidel v tomto případě upozorňují, že jejich vozidla nezlepší svůj provoz a nebudou se vyhýbat situacím, za které mohou být pokutovány, pokud nebudou jezdit v reálném provozu. Naproti tomu je argumentováno počty přestupků, které autonomní vozidla způsobila. Například z výjezdové zprávy hasičského sboru San Francisca v měsíci vyplívá, že až v 60 případech jim autonomní vozidla z různých důvodů bránila v činnosti.
Statistika představující bezpečnost provozu autonomních vozidel Waymo (Zdroj: Waymo)
Naopak ve státě Texas, existuje legislativa, která je schopná udělovat pokuty vozidlům bez řidiče. Stejně tak stát Arizona již má legislativu umožňující pokutovat autonomní vozidla při pohybu. Zde je tento problém řešen tak, že při porušení některého z dopravních předpisů, přijde daná pokuta majiteli vozu. To je zdá se logický krok. V minulosti také došlo k tomu, že konkrétně v San Franciscu byl za přestupek vozu pokutován pasažér vozu. Naproti přestupkům se Cruise i Waymo brání tím, že v důsledku provozu jejich vozů nebylo doposud zaviněno žádné úmrtí. To je jistě v určitém slova smyslu pádný argument, ale nejspíše ne zcela relevantní. Vozidla Waymo mají v autonomní režimu bez řidiče naježděno přes 7 milionů kilometrů a vozidla Cruise přes 5 milionů kilometrů. K porovnání s hodnotami týkající se úmrtí v důsledků srážky s konvenčním typem vozidla, jsou to však stále malá čísla. Jak uvádí Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) v USA, lidský řidič v průměru způsobí jednu smrt za přibližně 100 milionů km. I přes tato čísla a negativní světlo, které na autonomní vozidla vrhly incidenty spojené s Cruise, Waymo na konci roku 2023 vydalo statistiky, které uvádějí, že jsou jejich vozidla až 10x bezpečnější než lidský řidič. Z posledních dostupných údajů vyplívá, že vozidla Waymo během svých jízd přispěla ke 85 % snížení četnosti nehod způsobující zranění a k 57 % snížení počtu nehod, které by řešila policie.
Jednoznačně by tak nejen v Kalifornii, ale i všude jinde kde jsou autonomní vozidla veřejně provozována, mělo dojít k úpravě potřebné legislativy, která by hodnotila dopravní přestupky jak pro lidské řidiče, tak i pro autonomně řízená vozidla stejným či obdobným způsobem. Všeobecně by však tyto mezery v zákoně i pro dobrou pověst autonomního řízení, neměly být ignorovány.