Americká automobilka Tesla se chystá představit svoji vlastní dlouho očekávanou technologii robotaxi. Toto oznámení dne 5. dubna 2024 na sociální síti X sdělil Elon Musk. I přes dlouhodobé přísliby však dosud Tesla nepředstavila žádné konkrétní autonomní vozidlo a to i přesto, že svůj systém, který dosahuje autonomní úrovně 2 – 3, nazývá Full Self Driving, což je pro spotřebitele velmi zavádějící pojem. Tesla by měla své první autonomní robotaxi představit 8. srpna 2024. Toto oznámení vyvolalo pozitivní odezvu, což se projevilo i na burze, kde akcie společnosti zaznamenaly dočasný růst o 6 %. Musk opakovaně avizoval, že Tesla v blízké době představí vozidlo bez ovládacích prvků pro lidského řidiče. Dále v příspěvku o robotaxi zdůraznil, že vozidla Tesla vybavená funkcí Full Self-Driving Capability se budou postupně zlepšovat a pomocí aktualizací softwaru nakonec budou schopna fungovat jako plně autonomní taxíky, které mohou vydělávat peníze poskytováním taxislužeb.
Před pěti lety, v dubnu 2019, Tesla oznámila, že plánuje spustit robotaxi do roku 2020. Společnost předpovídala, že autonomní vozidla budou schopná vykonávat svoji činnost až 11 let a budou schopná najezdit téměř 1,6 milionů kilometrů, což by firmám a provozovatelům vozidel přineslo zisk ve výši 30 000 dolarů ročně. Je však důležité si uvědomit, že technologie autopilota, která je v současné době zabudovaná v elektromobilech Tesla, slouží pouze jako asistenční systém řidiče, který vyžaduje kontrolu a zásahy člověka za volantem. Proto je nutné brát v tomto ohledu Muskova vyjádření částečně s rezervou. V oblasti autonomního řízení má totiž Tesla velmi silnou konkurenci, která je v tomto ohledu o několik mílových kroků před ní. Mezi hlavní konkurenty patří například Waymo, dceřiná společnost Google Alphabet nebo Cruise, dceřiná společnost General Motors. Obě tyto společnosti také investují do vývoje autonomních technologií a snaží se dlouhodobě dosáhnout bezpečného a spolehlivého autonomního řízení.
Ač bylo oznámeno datum představení Tesla robotaxi, doposud nebylo řečeno, který z modelů by měl tuto funkci zastávat (zdroj: Tesla)
Společnost Waymo ač v poslední době v rámci svého provozu zaznamenala několik problému s řídícím softwarem, stále patří mezi nejúspěšnější poskytovatele autonomních taxi služeb. Její technologie se soustředí na vytváření komplexních mapových a senzorických systémů, které umožňují vozidlům rozpoznávat a reagovat na okolní prostředí s vysokou přesností. Cruise, se také zaměřuje na vývoj technologií autonomního řízení. Její vozidla jsou vybavena pokročilými senzory a algoritmy, které umožňují bezpečnou navigaci v různých provozních podmínkách a ač na přelomu roku musela řešit několik nepříjemností v podobě chybného softwaru a dopravních nehod za přítomnosti jejich vozidel, zdá se, že do budoucna ji tyto nepříjemnosti nijak více neohrozí.
Je třeba poznamenat, že i když technologie autonomního řízení nabízí mnoho potenciálních výhod, stále existují výzvy a otázky týkající se bezpečnosti, regulace a etiky. Vývoj a nasazení autonomních vozidel vyžaduje spolupráci mezi automobilovým průmyslem, regulačními orgány a veřejností, aby bylo dosaženo bezpečného a efektivního provozu v reálném provozu. Pokud chce v tomto směru Tesla uspět, čeká jí mnoho náročné práce, která bude spojená zejména s přesvědčením veřejnosti o tom, že jejich autonomní řízení je schopné fungovat bezpečně a spolehlivě.