web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Jak funguje vzdálená asistence vozidel Waymo?

Provozování flotily autonomních vozidel se neobejde bez vzdálené lidské podpory, která vozidlům v nejasných situacích pomáhá prostřednictvím poskytnutí kontextuálních informací, jak ukazují dosavadní zkušenosti hned několika firem provozujících robotaxi. Různí vývojáři mají tuto vzdálenou podporu řešenou různě, doposud se nejvíce nejasností vznášelo kolem řešení firmy Waymo, která se v tomto směru obvykle omezovala na strohá vyjádření, že vzdálená podpora v žádném případě na dálku vozidlo přímo neřídí. Zájem o detaily celého systému je pochopitelný, neboť tato firma již od roku 2020 provozuje na několika lokalitách autonomní taxislužbu zcela bez jakékoli obsluhy ve vozidlech, což navíc dělá s velkým úspěchem. A konečně jsme se dočkali, když před pár dny Waymo na svých stránkách zveřejnilo poměrně dost informací. Pojďme se na ně podívat podrobněji.

Pohled na rozhraní vzdálené podpory firmy Waymo (autor: Waymo)

Pohled na uživatelské rozhraní vzdálené podpory firmy Waymo (zdroj: Waymo)

Vzdálený navigátor firmy Waymo má k dispozici živý přenos z kamer na vozidle a 3D vizualizaci prostředí, v němž se vozidlo nachází, přičemž vozidlo se na navigátora obrací s konkrétní otázkou ohledně dané situace, v níž panuje nejistota. Telenavigátor díky intuici, která je lidem vlastní, situaci vyhodnotí a rozhodne, jaká reakce je v daném případě nejvhodnější. Tato odpověď dle zveřejněných informací může mít charakter volby z nabídky odpovědí, jež si autonomní systém vozidla následně sám vyhodnotí a patřičně se zařídí, anebo vložením žádoucí budoucí pozice vozidla do mapy, k čemuž následně samotné vozidlo naplánuje vlastní úkony a vykoná je. Pokud nejistota přetrvává, může si vozidlo vyžádat další pomoc, pakliže je situace pro autonomní systém neřešitelná, středisko vyšle k vozidlu člověka, který do něj posléze usedne a o řízení se postará. Vzdálená podpora tak skutečně na dálku nic neřídí.