web Autonomne.cz

odkaz na homepage

David Haidinger

Německá automobilka BMW Group patří celosvětově k nejvýznamnějším výrobcům automobilů, a proto věnuje patřičnou pozornost i asistenčním systémům a autonomnímu řízení. V posledních letech navíc buduje u Sokolova v Karlovarském kraji Vývojové centrum, které bude po svém dokončení sloužit primárně právě k testování vozidel vybavených vysoce automatizovanými funkcemi. O Vývojovém centru i postoji k autonomnímu řízení si s námi povídal tiskový mluvčí společnosti BMW Group, pan David Haidinger.

David Haidinger
David Haidinger (foto: BMW Group)

Dobrý den, děkuji za Váš čas a zájem poskytnout nám rozhovor. Mohl byste se, prosím, na začátek našim čtenářům představit?
V BMW Group pracuji od roku 2016 na pozici Tiskového mluvčího, mou zodpovědností je komunikace s novináři a médii jak za BMW, tak MINI, včetně projektu Vývojového centra u Sokolova. Před příchodem do BMW jsem působil 4 roky ve ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, rovněž na oddělení komunikace.

Můžete detailněji popsat, v jakých oblastech se BMW věnuje automatizaci silničních vozidel?
BMW Group je na poli autonomní jízdy a asistenčních systémů dlouhodobě velice aktivní a již nyní nabízí pokročilé funkce semi-autonomní jízdy zákazníkům ve svých vozech. Poslední novinka, BMW iX, nabízí v této oblasti nejvyspělejší systémy, které bude dále v čase možné navíc vylepšovat (například vzdálenou aktualizací softwaru).
Asistenční systémy s pokročilou možností automatizace nabízíme v našich vozech již nyní – například adaptivní tempomat s automatickým udržováním odstupu, schopností zpomalit do úplného zastavení a opětovného rozjetí. V případě pohybu v koloně na dálnici vůz dokáže udělat i záchrannou uličku. Naopak při couvání umí asistent sám odcouvat posledních cca 60 metrů v té samé trajektorii, jakou vůz přijel.

Jaký je aktuální postoj vůči autonomním vozidlům obecně ze strany BMW?
Je to jednoznačně příležitost a výzva zároveň. V obecné rovině, nejvíce dopravních nehod na světě je způsobených nepozorností řidiče. Použití asistenčních systémů a autonomní jízdy výrazně pomůže snížit nehodovost a tím i počty úmrtí.

BMW iX

Vysoce pokročilé asistenční funkce nabízí nový elektromobil BMW iX (foto: BMW Group)

Automobily značky BMW jsou obecně vnímány jako vozidla, která poskytují řidičům značný požitek z jízdy, jak do této identity zapadá autonomní řízení?
Autonomní jízda se s radostí z jízdy nevylučuje. Vždy bude ve vozech BMW možné si asistenci vypnout a vůz sám řídit, pokud bude řidič chtít.

Je kromě automatizace ještě nějaký další trend, který je v rámci BMW považovaný za významný?
Kromě autonomních systémů je dalším velkým tématem digitalizace, zde se otevírají rovněž velké možnosti.

Jak BMW uvažuje o autonomních vozidlech v dlouhodobém horizontu?
Jedná se o oblast, které se chceme i nadále velice intenzivně věnovat. I proto vzniká u Sokolova Vývojové centrum, kde se zejména autonomní systémy chystaných vozů BMW Group budou testovat.

Můžete v kostce přiblížit projekt Vývojového centra u Sokolova?
Vývojové centrum u Sokolova bude z převážné části zaměřené právě na autonomní jízdu a asistenční systémy. Je unikátní hned z několika důvodů – jedná se o první projekt takového typu, který vzniká na území východní Evropy. Staví se na ploše bývalého brownfieldu (výsypka hlušiny po těžbě uhlí). BMW Group aktuálně provozuje tři jiná vývojová centra (ve Francii, Německu a Švédsku), ta jsou na hranici své kapacity a vznikla úpravou nebo přeměnou z původního využití (dříve sloužila třeba jako letiště nebo závodní okruh). Projekt u Sokolova bude i tímto jedinečný – od samého začátku je realizován s jasným záměrem. Oznámení o projektu proběhlo v prosinci 2017, v polovině roku 2020 započala stavba. S ohledem na pandemii covid-19 byl projekt rozdělen na několik fází, jeho první část by měla být hotová v polovině roku 2022, v tento okamžik se rozběhne i testování.

Jak se Vy osobně díváte na autonomní mobilitu?
Já osobně vidím autonomní jízdu jako přínosnou, právě kvůli zmiňované bezpečnosti. Na autonomní jízdu se v ČR poměrně často setkávám s negativními názory. Je potřeba si uvědomit, že úroveň dopravy v ČR je zatím na velice přívětivé úrovni v porovnání se světem. Zácpy, se kterými se potýkáme nejen v Praze ale i třeba na D1, nejsou v porovnání s těmi v západních zemích nic dramatického. Doprava je nicméně stále hustější. Právě hustý provoz a zácpy jsou pro autonomní jízdu ideálním prostředím. Nikoho nebaví jízda v koloně. Nicméně jak jsem uváděl výše, vždy bude možné asistenci vypnout a řídit sám.

BMW iX

BMW iX nabízí již dnes velké množství vyspělých systémů podpory řidiče (foto: BMW Group)

Patří podle Vás autonomním vozidlům budoucnost?
Ano, ale není to tak, že bych chtěl v budoucnu jezdit pouze a jen autonomně – řízení mě samozřejmě velice baví.

V čem spatřujete hlavní přínos autonomních vozidel?
Jednoznačně ve zvýšení bezpečnosti silničního provozu.

Co je z Vašeho pohledu jejich největším problémem či výzvou?
Automobilový průmysl zažívá velice turbulentní období, vše se zrychluje. Vývoj jde neskutečně rychle kupředu. To, co nám ještě před pár lety přišlo jako sci-fi, se nyní stává realitou. Výzvou tak může být například legislativa, která nestíhá reagovat tak rychle na potřebné změny.

Jakou pozici má z Vašeho pohledu Česká republika z hlediska autonomní mobility?
Česká republika má poměrně specifické postavení s ohledem na silnou orientaci na automobilový trh. I z tohoto důvodu v ČR působí celá řada dodavatelů, kteří hrají v celém řetězci důležitou roli. Na druhou stranu ČR není zatím tak daleko jako třeba Německo, kde se autonomní vozy již běžně testují na veřejných komunikacích na tomuto účelu určených úsecích.

Jaká jsou dle Vás hlavní technologická odvětví související (nejen) s dopravou, jež budou v nadcházejících letech nabývat na důležitosti?
Kromě energetiky a IT to budou zejména mobilní operátoři a připojení k internetu. Již dnes je každý náš vůz vybaven sim kartou, nebo elektronickou sim kartou a připojením k internetu. S neustále novými možnostmi a službami se bude ještě více zvyšovat jejich důležitost.

Pokud byste měl dát radu člověku, například studentovi, který má zájem o kariéru spojenou s autonomními vozidly, na co by se měl zaměřit?
Těm, kdo již studují, bych doporučil požádat například o stáž u některé z automobilek během studia a nebát se v případě potřeby za těmito zkušenostmi vycestovat i do zahraničí. Těm, kteří se studovat teprve chystají, doporučuji správný výběr školy. Nesmírně důležité je na sobě neustále pracovat a učit se novým věcem.

Ještě jednou Vám děkuji za příjemný a informacemi nabitý rozhovor!