actionArticleDetail
Na začátku roku již tradičně proběhla, pravděpodobně neznámější veletrh s technologickými novinkami The Consumer Electronics Show (CES). Místem konání této velké události je Las Vegas, a právě zde se často setkáváme s trendy, které určují směr dalšího vývoje jednotlivých technologií, nebo s prohlášeními a tiskovými konferencemi oznamující nová a strategická rozhodnutí, nebo partnerství. Co nejzajímavější bylo vidět z oblasti mobility?
Volkswagen hodlá integrovat chatbota ChatGPT do svých sériových vozidel a jejich první verzi bylo možné na veletrhu zahlídnout. Tato integrace umožní řidičům všech modelů Volkswagen vybavených hlasovým asistentem IDA přístup ke stále se rozšiřující databázi AI chatbota. Jejím cílem je poskytnout cestujícím možnost vyhledávat obsah a komunikovat s vozidlem v přirozeném jazyce během jízdy. Integrace je realizována s pomocí společnosti Cerence, specialisty na hlasová softwarová řešení, jejíž technologie je v systému IDA použita. Od druhého čtvrtletí plánuje Volkswagen nabízet chatbota v řadě současných modelů VW a v modelech dalších koncernových značek založených na platformách MEB a MQB evo s hlasovými asistenty, zpočátku na vybraných trzích. Volkswagen tímto krokem následuje kroky společnosti Mercedes-Benz, která loni v červnu oznámila, že plánuje zpřístupnit ChatGPT ve svých vozech americkým zákazníkům.
Bosch ve spolupráci se společností Cariad představil aktuální testovací projekt automatického nabíjení, konsoliduje informační a zábavní systémy a asistenční systémy řidiče do jediného systému na čipu se společností Qualcomm a vyvíjí vodíkový motor pro těžká nákladní vozidla.
Ve spolupráci se společností Qualcomm představila společnost Bosch v Las Vegas novou generaci palubních počítačů. Společně představily platformu, která dokáže provozovat informační a zábavní systémy i asistenční systémy řidiče na jediném procesoru, známém jako System-on-Chip (SoC). Uvedením nové platformy pro integraci kokpitu a systémů ADAS (systémy pro podporu řidiče) a jejich kombinovaných hardwarových a softwarových schopností se společnost Bosch stala prvním světovým dodavatelem, který nabízí integraci systémových funkcí z dříve oddělených oblastí v jednom centrálním počítači. Umožňuje to spolupráce se společností Qualcomm Technologies. Cílem je snížit složitost elektronických systémů v automobilech a zároveň zajistit jejich maximální bezpečnost. Nové počítače pro vozidla jsou navrženy tak, aby mohly pojmout SoC od různých výrobců. Kromě toho společnost Bosch ve spolupráci s dceřinou společností koncernu Volkswagen Cariad představila inovativní řešení pro parkování a nabíjení elektromobilů bez řidiče. Tento systém spojuje technologie automatizovaného parkování s obsluhou a automatizovaného nabíjení s obsluhou a umožňuje elektromobilům autonomně navigovat na parkovací místa vybavená nabíjecími zařízeními a automaticky nabíjet pomocí nabíjecího robota. Tato technologie se v současné době testuje ve dvou vlastních zkušebních garážích společnosti Bosch – na parkovišti pro zaměstnance společnosti Cariad v Ingolstadtu pro parkování bez řidiče a ve vývojové garáži společnosti Bosch v Ludwigsburgu pro nabíjení bez řidiče. Systém zahrnuje robotické rameno, které autonomně otevírá nabíjecí port vozidla a připojuje vozidlo k nabíjecímu kabelu. Po úplném nabití baterie je robot navržen tak, aby se kabel samostatně odpojil. Cílem této metody je umožnit nabíjení a parkování více vozidel bez zásahu člověka, zvýšit efektivitu nabíjecí infrastruktury, zlepšit využití nabíjecích stanic a zkrátit čekací dobu na nabíjecí stanice.
BMW zase zdokonaluje možnosti dálkového ovládání BMW iX a zaměřuje se na brýle s rozšířenou realitou a herní a zábavní možnosti. Funkce ovládání na dálku má vozidlu umožnit fungovat ve scénářích, v nichž samořídící systémy v současnosti narážejí na své limity. Pokud se vozidlo dostane do situace, kterou samo nezvládne, může nad ním převzít kontrolu zkušený člověk. Ten pak může pomocí živého přenosu z kamery navést vozidlo na místo parkování a zpět na určené místo návratu. Kromě toho BMW poprvé představilo, jak by brýle s rozšířenou realitou mohly v budoucnu zlepšit zážitek z řízení. Návštěvníci v Las Vegas měli možnost vyzkoušet si možnosti brýlí "XREAL Air 2". Tyto brýle mají cestujícím umožnit zobrazit navigační a výstražná upozornění, zábavný obsah, informace o dobíjecích stanicích a vizuální pomůcky pro parkování, a to vše integrované do jejich reálného okolí. BMW se také stále více zaměřuje na herní a zábavní možnosti ve svých vozech. Plány zahrnují zavedení podpory pro skutečné herní ovladače a rozšíření možností videa. Kromě toho BMW rozšířilo možnosti inteligentního osobního asistenta BMW prostřednictvím generativní umělé inteligence. Tento asistent, využívající velkého jazykového modelu Alexa, by měl cestujícím poskytovat rychlé pokyny a odpovědi na funkce vozidla způsobem více podobným lidské konverzaci a zároveň ovládat některé funkce vozidla.
Mercedes-Benz pracuje také na interakcích asistentů s umělou inteligencí. Společnost představila společnost Mercedes-Benz nového virtuálního asistenta MBUX založeného na generativní umělé inteligenci, který je součástí vylepšeného palubního systému. Tento systém je navržen tak, aby cestujícím usnadnil život na palubě vozidla Mercedes a výrazně jim zvýšil komfort. Virtuální asistent, integrovaný s vlastním operačním systémem MB.OS, má za cíl zajistit přirozenou a empatickou interakci s cestujícími podobnou lidskému chování. Bude reagovat na potřeby cestujících ve vozidle různými emocemi, ovlivněnými individuálním stylem jízdy a osobními náladami.
Prvním vozem Mercedes-Benz s MB.OS je koncept třídy CLA, který měl severoamerickou premiéru na veletrhu CES 2024. Na veletrhu CES představil Mercedes-Benz také řadu převratných zábavních funkcí, které vznikly v rámci dvou prvních partnerství v oboru. Zaprvé se Mercedes-AMG spojil s americkým zpěvákem will.i.amem a představil MBUX SOUND DRIVE. Tento software umožňuje, aby hudba reagovala na styl jízdy. V rámci druhé spolupráce spojily své síly společnosti Mercedes-Benz, Audible a Amazon Music. Díky využití technologie Dolby Atmos si cestující mohou v budoucnu vychutnávat audioknihy, originály, podcasty a hudbu ve špičkové zvukové kvalitě.
Hyundai Motor Company také představila své prozíravé plány, čímž je ekosystém vodíkové energie a nové softwarově řízené aplikace. Klíčovou součástí této strategie je využití vodíku jako zdroje energie. V této souvislosti Hyundai oznámil druhou generaci svého SUV s palivovými články, Nexo, jehož uvedení na trh je plánováno na rok 2026. Kromě toho Hyundai plánuje v rámci své strategie "Software-defined Everything" (SDx) optimalizovat všechna vozidla, vozové parky a ekosystémy prostřednictvím pokročilého softwaru a umělé inteligence. Cílem je vyvinout ekosystém mobility, který dokáže uspokojit potřeby uživatelů kdykoli a kdekoli. To zahrnuje vývoj nových systémů infotainmentu, podporu vývojářů aplikací pomocí sad pro vývoj softwaru a integraci řečového modelu do asistentů s umělou inteligencí ve vozidlech. Dál také společnost představila svůj letecký model S-A2, což je označení pro letecké taxi schopné přepravit až čtyři cestující, které má být v provozu do roku 2028 a první zkušební lety by se měly uskutečnit ještě letos. Letecké taxi je navrženo pro překonávání vzdáleností od 40 do více než 60 km, bude pilotováno a očekává se, že se svými osmi vrtulemi nebude hlučnější než myčka nádobí.
Sony a Honda vystoupili s pokročilou verzi svého společného elektromobilu Afeela, který klade velký důraz na informační a zábavní systém a digitální aplikace. Vozidlo se při své premiéře vyznačuje komplexní řadou velkých displejů a funkcí. Partnerství se společností Epic Games přináší do interiéru nové možnosti zábavy, zejména hraní her. Spolupráce s Polyphony Digital, tvůrci závodní simulace Gran Turismo, přinese do Afeela také pokročilé virtuální vizualizace. Dále společnosti Sony a Honda plánují spolupracovat se společností Microsoft na implementaci generativní umělé inteligence (AI), která má zlepšit zážitek z jízdy. Elektromobil dlouhý 4,90 metru bude rovněž vybaven bezpečnostními prvky a pokročilými asistenčními systémy pro autonomii třetí úrovně s využitím technologií společnosti Qualcomm Technologies. Do budoucna se plánuje také plně autonomní řízení.
Společnost Marelli představila inteligentní displej, přesněji technologii, která má přinést revoluci v komunikaci mezi vozidly a jejich okolím. Tento externí displej umožní vozidlům zobrazovat piktogramy a zprávy ostatním účastníkům silničního provozu, čímž se zvýší bezpečnost a komunikace v provozu. Displej vybavený volně programovatelnými signálními piktogramy by mohl například informovat ostatní účastníky silničního provozu o tom, kdy je vozidlo v autonomním režimu, nebo poskytovat bezpečnostní upozornění pro chodce.
Společnosti Hella a TÜV Rheinland v Las Vegas oznámily spolupráci v oblasti autonomního řízení a představily společný softwarový modul. "Traffic Rule Engine" je určen ke sledování plánovaných akcí funkcí autonomních vozidel a jejich porovnávání s aktuálními dopravními předpisy na základě údajů ze senzorů a map. Pokud je zjištěna odchylka, měla by být řídicímu systému poskytnuta zpětná vazba v reálném čase. Aby bylo zajištěno, že se vždy použijí nejaktuálnější dopravní předpisy dané země, měl by být softwarový modul schopen přijímat také aktualizace over-the-air.
Kia představila svou strategii pro novou "Platform Beyond Vehicle", jejímž cílem je umožnit flexibilní konstrukci vozidel přizpůsobenou různým požadavkům na jejich využití a zahrnující pokročilé technologie, jako je třeba autonomní řízení. Společnost oznámila uvedení pěti různých elektrických užitkových vozidel, počínaje rokem 2025. Podnik Kia Purpose-built Vehicles se opírá o nová modulární speciální vozidla a je vnímán jako holistické řešení mobility kombinující účelová elektrická vozidla s pokročilými softwarovými řešeními. V první fázi plánuje Kia představit elektromobil optimalizovaný pro různé služby, jako je sdílení jízd, doručování a logistika. Ve druhé fázi se tato vozidla vyvinou v platformy mobility založené na umělé inteligenci. Ve třetí fázi se PBV stanou přizpůsobivými řešeními mobility v rámci budoucího ekosystému mobility. Středobodem této strategie je Kia PV5, dodávka střední velikosti, která se má začít vyrábět v roce 2025. Vedle tří verzí tohoto středně velkého transportéru představuje Kia také kompaktní dodávku s označením PV1 a velkou dodávku PV7.
Společnost Samsung na veletrhu CES 2024 oznámila partnerství se společnostmi Tesla a Hyundai v rámci své platformy SmartThings. Se společností Hyundai plánuje Samsung vyvinout několik služeb "Home-to-Car" a "Car-to-Home". Cílem těchto služeb je propojit inteligentní domácnost s informačními a zábavními systémy ve vozidlech a umožnit tak dálkové ovládání v obou směrech. Uživatelé budou moci pomocí platformy SmartThings provádět z domova různé úkony související s jejich vozem, jako je jeho startování, ovládání chytré klimatizace, otevírání a zavírání oken a kontrola stavu nabíjení. Stejně tak by mělo být možné z vozu ovládat domácí spotřebiče, jako jsou televizory, klimatizace a nabíječky. Uživatelé budou moci sledovat spotřebu energie připojených zařízení ve svých domácnostech pomocí integrované služby správy energie. Kromě toho budou mít přístup k informacím o spotřebě energie ze svých elektromobilů a nabíječek, což jim umožní naplánovat optimální časy nabíjení. Elektromobily připojené k integrované službě řízení spotřeby energie budou schopny automaticky nastavit nejlepší dobu nabíjení s ohledem na různé faktory, jako jsou časové ceny, programy odezvy na poptávku, údaje o fotovoltaických systémech a systémech ukládání energie a emise uhlíku v závislosti na čase. Spolupráce se společností Tesla navíc umožní přístup k zařízení Tesla Powerwall prostřednictvím systému SmartThings a v budoucnu se plánuje i přístup k vozidlům Tesla.
Americký technologický gigant Qualcomm aktivně vyvíjí funkci pro řešení své platformy, jejímž cílem je poskytnout zákazníkům diagnostiku vozidel pomocí generativní umělé inteligence. Tato inovace má potenciál umožnit majitelům automobilů získat palubní diagnostiku, když se na přístrojové desce objeví výstražná kontrolka. V Las Vegas společnost Qualcomm předvedla, jak tato umělá inteligence dokáže diagnostikovat problémy, vyhledat nejbližší opravny, a dokonce zasílat odhady nákladů přímo na displej vozidla.