web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Výsledky pro štítek etika AV

V Praze proběhne závěrečná konference k projektu: Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu

Představení výsledku projektu „Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu“ proběhne v rámci konference 9. října 2024 v budově Ministerstva dopravy ČR na adrese nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1 v čase 13:00 – 18:30. Na konferenci jsou zvání všichni, kteří mají o tuto tématiku zájem a přihlásí se na přiloženém odkazu v článku. 

Autonomní doprava ve světle recentní právní úpravy umělé inteligence

Umělá inteligence zažívá v posledních letech nebývalý rozmach a pozadu nemůže zůstat ani právní úprava. Rozvoj generativních modelů však poněkud upozaďuje autonomní dopravu včetně vývoje autonomních vozidel („AV“) a jejich specifickou regulaci. Hovoříme-li o AV, máme v tomto článku obecně na mysli jak aktuální částečně autonomní vozidla, tak i budoucí více a více autonomní. Článek představuje recentní vývoj na poli právní úpravy umělé inteligence, tedy především přijetí tzv. AI Aktu a jeho dopad. Dále porovnává jeho jednotlivá ustanovení se speciálními právními předpisy EU dopadajícími na umělou inteligenci. Zvláštní pozornost si zaslouží otázka odpovědnosti za škodu způsobenou AV. Článek stručně zmiňuje právní úpravu třetích zemí i další požadavky na úpravu umělé inteligence včetně eticko-právních aspektů.

Autonomní doprava bez organizačních změn problémy v dopravě nevyřeší

Názory na celou efektivitu a koncept autonomní mobility se různí. Mnohdy se střetávají pohledy odborníků i laické veřejnosti, které se liší jak v pohledech na celou aktuální věc tak i ve vývoji celého tohoto konceptu. Nyní svůj pohled na dané téma představil pan Václav Jírovský (PATRIC) a výzkumník z oblasti autonomního řízení z Centra dopravního výzkumu Michal Sklenář.

Novinky pro rok 2024

Na začátku roku již tradičně proběhla, pravděpodobně neznámější veletrh s technologickými novinkami The Consumer Electronics Show (CES). Místem konání této velké události je Las Vegas, a právě zde se často setkáváme s trendy, které určují směr dalšího vývoje jednotlivých technologií, nebo s prohlášeními a tiskovými konferencemi oznamující nová a strategická rozhodnutí, nebo partnerství. Co nejzajímavější bylo vidět z oblasti mobility? 

Shrnutí roku 2023

Země znovu oběhla kolem své hvězdy Slunce, a to znamená jediné. Je tu nový rok. Kromě celosvětových oslav patřících k příchodu nového roku s příslibem nového a lepšího začátku je s novým rokem spojena ještě jedna tradice. A to je shrnutí uplynulého roku. To nám umožňuje shrnout dosavadní práci, přínos, co se povedlo, co se nepovedlo, zjistit, zda bylo dosaženo vytyčených cílů a nastavit nové cíle. Jaký tedy byl rok 2023 pro svět autonomních vozidel?
 

Zkoušky systému upozorňování na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče

Moderní automobily disponují řadou pokročilých systémů, přímo ovlivňujících aktivní bezpečnost vozidel – umí například řidiče včas varovat před únavou.
 

Rozdílné dimenze pohledu na etiku autonomních vozidel

Nasazení autonomních vozidel do provozu není pouze o bezvadné činnosti senzorů – je také potřeba ptát se, jaké dopady bude mít tato revoluční technologie na společnost jako takovou.
 

Proč usilovat o zvýšení zastoupení žen v autonomním dopravním průmyslu, aneb genderové aspekty (nejen) autonomní mobility

Minulý týden (8. března) se nejen u nás tradičně slavil Mezinárodní den žen, který má připomínat především solidaritu žen a jejich boj za rovnoprávnost, spravedlnost, mír a rozvoj. O měsíc dříve si velká část světa již po osmé připomněla mnohem mladší, ale pro téma tohoto článku důležitý den, totiž Mezinárodní den žen a dívek ve vědě. Tento svátek vyhlásilo v roce 2015 Valné shromáždění OSN s cílem připomenout zásadní úlohu žen ve vědeckém světě a podpořit jejich zapojení do výzkumné činnosti. Generální tajemník OSN António Guterres loni u této příležitosti uvedl, že „je čas uznat, že více diverzity znamená více inovací“. Ve stejném duchu klade i Evropská unie již několik let velký důraz na sledování principu genderové rovnosti ve všech společenských oblastech. Zprávy a doporučení vydané v posledních několika letech (a to nejen pod záštitou EU) se zabývají rovnými příležitostmi mužů a žen také v oblasti dopravy. Jaká je tedy situace žen v dopravním sektoru a specificky v oblasti nových dopravních technologií? A měli bychom tedy i zde usilovat o vyrovnanější zastoupení žen? Relevance zabývat se genderovou tematikou v této oblasti nemusí být na první pohled patrná. Doprava obecně byla a stále je spíše mužským odvětvím již z povahy a typu profesí a rozhodně není genderově neutrální. Proč tedy vynakládat energii do zvyšování podílu žen zastoupených v tomto sektoru, které se zdá mnohým příliš uměle nastolené a proti „zdravému rozumu“? 

Legalizace autonomního řízení a systém automatizovaného udržování v jízdním pruhu

O přizpůsobení legislativy pro autonomní vozidla jsme zde již psali. Poté co vstoupilo v platnost nové nařízení Evropské unie týkající se asistenčních systémů vozidel, se dnes zaměříme na funkcionalitu jednoho z nich.

Zamyšlení: Autonomní vozidla a urbanismus

Jaké dopady může mít zavedení autonomních systémů dopravy do běžné praxe? Přinese předpokládané férovější rozdělení zdrojů?

Nová podoba testů autonomních systémů: Od července mnohem pečlivěji!

Rychlému vývoji na poli automatizace dopravy je nutno přizpůsobit nejen legislativu, ale také validační procesy. V platnost vstoupí nové nařízení Evropského parlamentu, které je poměrně zásadním způsobem upravuje.

Odpovědnost za újmu způsobenou autonomním vozidlem

České právo široce upravuje odpovědnost za újmu nemajetkovou i majetkovou (tzv. škodu). Postačí nám současná úprava i v případech, kdy bude újma způsobena autonomním vozidlem?

Autonomní vozidla a minimalizace újmy

S rozvojem automatizace silniční dopravy souvisí i zásadní předpokládaný klad: Zvýšení bezpečnosti provozu prostřednictvím odstranění chybujícího lidského faktoru. Pojďme si o minimalizaci újmy říci něco více.