actionArticleDetail
Projekt Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu (CK03000063) je zaměřen na vytvoření uceleného katalogu činností, které mohou řidiči vykonávat během jízdy autonomním vozidlem, aniž by se museli věnovat samotnému řízení. Tento katalog, označovaný jako "neřidičské činnosti", bude reflektovat různé úrovně automatizace silničních vozidel a příslušné legislativní změny, které se očekávají v souvislosti s rostoucím nasazením autonomních systémů. Tento projekt, jehož hlavním řešitelem je Centrum dopravního výzkumu, bude své výsledky a výstupy prezentovat na závěrečné konferenci, která proběhne 9.10. 2024 v budově Ministerstva dopravy ČR (nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1). Konference bude zahájena ve 13:00 a v tematických blocích bude realizována až do 18:30.
Pozvánka na závěrečnou konferenci projektu SNAM (zdroj: autor)
Akce je určena pro zájemce o autonomní mobilitu, silniční dopravce, specialisty na bezpečnost silničního provozu, autoškoly, zástupce státní správy a policie, odborníky na automatizaci, vývojáře autonomních systémů, výrobce automobilů a další zájemce o budoucnost silniční dopravy. Pro její návštěvu je ovšem nutná registrace na tomto odkazu.
Blíže o dané tématice a cílech projektuV oblasti nákladní dopravy, zejména na dálkových trasách, se očekává, že technologie vyšší úrovně automatizace, budou nasazeny jako první. Tyto technologie jsou ideální pro provoz na dálnicích, které jsou směrově oddělené a kde není povolen pohyb cyklistů a chodců, což umožňuje bezpečnější a efektivnější využití automatizovaných systémů.
Vývoj autonomních vozidel se zaměřuje na vytvoření vozidel, která budou schopna samostatného provozu bez nutnosti přítomnosti řidiče. Nicméně v blízké budoucnosti se předpokládá, že autonomní vozidla budou stále vyžadovat přítomnost obsluhy – operátora nebo řidiče, který bude muset zasáhnout v situacích, kdy autonomní systém nebude schopen pokračovat v jízdě. S rostoucí automatizací vzniká nový aspekt řízení, a to možnost vykonávat tzv. neřidičské činnosti. V autonomním módu bude řidič většinu času monitorovat činnost systému a v okamžicích, kdy nebudou vyžadovány jeho zásahy, bude moci vykonávat jiné činnosti. Tento potenciál využití volného času během jízdy představuje významný benefit, ale zároveň klade nové nároky na bezpečnost a kategorizaci těchto činností.
Hlavní cíle projektu:Tento projekt představuje klíčový krok směrem k integraci autonomních vozidel do běžného provozu, přičemž se zaměřuje nejen na technickou stránku věci, ale i na bezpečnostní, právní a vzdělávací aspekty, které jsou nezbytné pro úspěšnou implementaci této technologie. Více o projektu a jeho výstupech je možné se dočíst na jeho webových stránkách neridicsko-cinnosti.cz.