actionArticleDetail

web Autonomne.cz

odkaz na homepage

V Praze proběhne závěrečná konference k projektu: Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu

Představení výsledku projektu „Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu“ proběhne v rámci konference 9. října 2024 v budově Ministerstva dopravy ČR na adrese nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1 v čase 13:00 – 18:30. Na konferenci jsou zvání všichni, kteří mají o tuto tématiku zájem a přihlásí se na přiloženém odkazu v článku. 

Projekt Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu (CK03000063) je zaměřen na vytvoření uceleného katalogu činností, které mohou řidiči vykonávat během jízdy autonomním vozidlem, aniž by se museli věnovat samotnému řízení. Tento katalog, označovaný jako "neřidičské činnosti", bude reflektovat různé úrovně automatizace silničních vozidel a příslušné legislativní změny, které se očekávají v souvislosti s rostoucím nasazením autonomních systémů. Tento projekt, jehož hlavním řešitelem je Centrum dopravního výzkumu, bude své výsledky a výstupy prezentovat na závěrečné konferenci, která proběhne 9.10. 2024 v budově Ministerstva dopravy ČR (nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1). Konference bude zahájena ve 13:00 a v tematických blocích bude realizována až do 18:30.

Pozvánka na závěrečnou konferenci projektu SNAM (zdroj: autor)

Akce je určena pro zájemce o autonomní mobilitu, silniční dopravce, specialisty na bezpečnost silničního provozu, autoškoly, zástupce státní správy a policie, odborníky na automatizaci, vývojáře autonomních systémů, výrobce automobilů a další zájemce o budoucnost silniční dopravy. Pro její návštěvu je ovšem nutná registrace na tomto odkazu.

Blíže o dané tématice a cílech projektu

V oblasti nákladní dopravy, zejména na dálkových trasách, se očekává, že technologie vyšší úrovně automatizace, budou nasazeny jako první. Tyto technologie jsou ideální pro provoz na dálnicích, které jsou směrově oddělené a kde není povolen pohyb cyklistů a chodců, což umožňuje bezpečnější a efektivnější využití automatizovaných systémů.

Vývoj autonomních vozidel se zaměřuje na vytvoření vozidel, která budou schopna samostatného provozu bez nutnosti přítomnosti řidiče. Nicméně v blízké budoucnosti se předpokládá, že autonomní vozidla budou stále vyžadovat přítomnost obsluhy – operátora nebo řidiče, který bude muset zasáhnout v situacích, kdy autonomní systém nebude schopen pokračovat v jízdě. S rostoucí automatizací vzniká nový aspekt řízení, a to možnost vykonávat tzv. neřidičské činnosti. V autonomním módu bude řidič většinu času monitorovat činnost systému a v okamžicích, kdy nebudou vyžadovány jeho zásahy, bude moci vykonávat jiné činnosti. Tento potenciál využití volného času během jízdy představuje významný benefit, ale zároveň klade nové nároky na bezpečnost a kategorizaci těchto činností.

Hlavní cíle projektu:
Projekt má několik klíčových cílů:
  1. Vytvoření katalogu neřidičských činností: Systematické zařazení a hodnocení činností, které mohou být vykonávány během jízdy autonomním vozidlem, aby bylo zajištěno jejich bezpečné provádění.
  2. Metodika pro hodnocení rizikovosti: Vypracování metodiky, která umožní posoudit rizikovost jednotlivých neřidičských činností v závislosti na úrovni automatizace (L3 a L4).
  3. Podklady pro vzdělávání: Příprava materiálů a koncepčních změn pro vzdělávání profesionálních řidičů, které budou reflektovat nové požadavky spojené s automatizací silniční dopravy.
Přínosy projektu pro různé skupiny:
Projekt přináší užitek pro široké spektrum zainteresovaných stran:
  • Ministerstvo dopravy:
    • Metodické podklady pro posouzení bezpečnosti neřidičských činností, které mohou sloužit jako základ pro následné legislativní úpravy.
    • Podklady pro harmonizaci přístupů v rámci EU a přípravu osvětových kampaní o automatizovaném řízení.
    • Podklady pro úpravy profesního školení řidičů nákladních vozidel a autobusů.
  • Management dopravních firem:
    • Pomoc při přidělování činností řidičům na základě jejich schopností a bezpečnostních hledisek, což může zvýšit produktivitu.
    • Doporučení vhodných neřidičských činností, které řidiče aktivizují a rozvíjejí.
    • Podklady pro náborové kampaně a zajištění vzdělávání řidičů.
  • Řidiči:
    • Informace o bezpečnosti a vhodnosti jednotlivých neřidičských činností při různých úrovních automatizace.
    • Inspirace pro efektivní využití času během autonomní jízdy.
  • Vzdělávací instituce:
    • Úprava výuky pro profesionální řidiče v autoškolách, stejně jako akreditovaných programů na středních a vysokých školách, které připravují budoucí pracovníky v dopravě.
  • Ostatní uživatelé:
    • MŠMT: Podpora při tvorbě vzdělávacích programů.
    • MPSV: Úpravy v Národní soustavě povolání.
    • Policie ČR a soudní znalci: Posouzení míry zavinění řidiče při nehodách autonomních vozidel.
    • Výrobci vozidel a infotainmentu: Propagace nových technologií a zlepšení pracovních podmínek řidičů.
    • Pojišťovny a banky: Stanovení individuálních sazeb pojistného a podmínek úvěrů podle profilu vozového parku a řidičů.

Tento projekt představuje klíčový krok směrem k integraci autonomních vozidel do běžného provozu, přičemž se zaměřuje nejen na technickou stránku věci, ale i na bezpečnostní, právní a vzdělávací aspekty, které jsou nezbytné pro úspěšnou implementaci této technologie. Více o projektu a jeho výstupech je možné se dočíst na jeho webových stránkách neridicsko-cinnosti.cz.