actionArticleDetail

web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Christian Merkt

Vyhlídka autonomních dopravy a jejich benefitů nebude možná bez široké spolupráce - nejen regionální spolupráce zahrnující místní zúčastněné strany, ale také mezinárodní spolupráce za účelem sdílení aktuálních znalostí, osvědčených postupů a definování požadavků na bezpečnost. A právě proto aby mohly být posouzeny dopady na dopravní bezpečnost, na uživatele a společnost s cílem harmonizovat evropské úsilí v oblasti výzkumu a inovací a aby se urychlilo obecné povědomí o inovativních technologiích a službách autonomní dopravy byla v roce 2021 zřízena evropská iniciativa CCAM Partnership. O tom, jakou roli tato organizace hraje, hovoříme s jejím novým předsedou, panem Christianem Merktem.

Christian Merkt (foto: archiv Christian Merkt)

 

Dobrý den, Christiane, děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Mohl byste se prosím našim čtenářům představit?

Jmenuji se Christian Merkt, vystudoval jsem inženýrství na ETH v Curychu, od té doby pracuji více než 25 let pro BMW na různých pozicích. Nedávno jsem byl jmenován ředitelem pro záležitosti evropské digitalizace a automatizovaného řízení ve společnosti BMW v rámci oddělení, které je zodpovědné za homologaci a regulační činnost asistovaných a automatizovaných systémů řízení. Předtím jsem pracoval v oblasti ochrany spotřebitele bezpečnosti vozidel, kde jsem pracoval na různých projektech týkající se vozidel. To mě přivedlo k automatizaci jízdních funkcí, protože orgány na ochranu spotřebitele, jako je například Euro NCAP, zvažují také vydávání zkušebních postupů nebo zkušebních protokolů pro nadcházející funkce L2, L3. Před touto pozicí jsem byl v letech 2011 až 2014 zástupcem vývojové divize BMW v bruselském zastoupení, kde jsem se zabýval relevantními tématy pro vývoj celého vozidla kde jsem byl v kontaktu se směrnicí ITS, digitálními tématy automobilového sektoru a určitě i s e-mobilitou, která byla v té době žhavým tématem v Bruselu. Ještě předtím jsem několik let pracoval jako homologační inženýr pro projekty evropské homologace nových vozidel. Jsem velmi rád, že se mohu pohybovat ve vzrušujícím prostředí autonomního řízení a že jsem byl zvolen předsedou partnerství CCAM.

 

Jak jste zmínil, nedávno jste byl jmenován ředitelem pro evropské záležitosti digitalizace a automatizovaného řízení. Můžete nám prosím o této pozici říci více? Co máte na starosti a co je Vaším úkolem?

Důležitou součástí této pozice je vedení CCAM partnerství, a kromě toho jsme s kolegy v kontaktu s různými externími zainteresovanými stranami v Evropě, USA a Číně, kde vysvětlujeme naše bezpečnostní koncepce, filozofii a zkušenosti s funkcemi automatizovaného řízení, které jsme dosud v této oblasti získali. Jedná se o určitý druh networkingové aktivity se všemi druhy zainteresovaných externích subjektů, které si vyměňují zkušenosti.

 

Jaký je přístup BMW k autonomní mobilitě a jak jej vnímá?

Spolu s dalšími silnými konkurenty jsme byli jedním z prvních výrobců OEM, kteří zákazníkům v Německu nabídli první automatizaci s možností hands-free, jako je například asistent pro dálniční provoz BMW. Systém hands-free (úroveň automatizace 2, pozn. red.) výrazně zvyšuje komfort na dálkových cestách za předpokladu, že řidiči i nadále věnují pozornost dění na silnici. V rámci BMW řady 7 je k dálničnímu asistentu nabízen také systém BMW Personal Pilot, který funguje jako vysoce automatizovaný systém úrovně 3 a umožňuje další činnosti ve voze v dopravních zácpách při rychlostech až 60 km/h na dálnici. Kombinace všech těchto jízdních asistenčních systémů je celosvětově unikátní a ukazuje, že jsme vysoce odhodláni nabídnout našim zákazníkům bezpečný, komfortní a inovativní zážitek z jízdy. Další vývoj automatizace vozidel však čeká ještě dlouhá cesta k rozšíření, snížení nákladů a zpřístupnění funkcí širšímu okruhu zákazníků. To je stále náročné a je to jeden z důvodů, proč se BMW zapojilo do partnerství CCAM a dalších aktivit. Jsem také přesvědčen, že společenské aspekty jsou velmi důležité, protože stále potřebujeme dále zkoumat přínosy automatizace v dopravě přinášející společnosti přijatelné nové technologie. V současné době získáváme stále více reálných zkušeností s našimi zákazníky a dalšími účastníky silničního provozu, kteří tyto funkce využívají. Stručně řečeno, vše je na začátku vzrušující cesty a BMW je odhodláno být její součástí.

 

Můžete se s námi podělit o některé aktuální projekty BMW týkající se autonomní mobility?

Bohužel, nemůžu říct mnoho, protože to jsou utajené informace, ale obecně řečeno, připravujeme další architekturu pro asistenční systémy a automatizované řízení pro uvedení plně elektrického BMW Neue Klasse, které začne koncem roku 2025 s modelem BMW X. BMW si bude chtít udržet své současné technologické prvenství, nebo ho v lepším případě dále rozšířit. Souběžně zkoumáme možnosti automatizace v oblasti výroby. V oblasti závodní logistiky probíhá například pilotní projekt "Automated Driving in the Factory", kdy se vozidla v závodě BMW Dingolfing pohybují samostatně v rámci logistických zón a montáže – bez řidiče, bezpečně a efektivně.

 

Také jste zmínil, že jste předsedou partnerství CCAM EU, kde jste vystřídal pana Armina Grätera. Můžete nám říci více o této partnerské iniciativě?

Partnerství CCAM je partnerství veřejného a soukromého sektoru v evropské unii. Jeho spoluzakladatelem je Evropská komise a bylo zahájeno v roce 2021 s rozpočtem 1 milion Eur na dobu trvání do roku 2027 v rámci programu Horizont Evropa. V tomto partnerství se v současné době sdružuje více než 200 klíčových zúčastněných stran z oblasti průmyslu, poskytovatelů mobility, logistických služeb, provozovatelů silnic, výzkumných organizací, regulačních orgánů a zástupců členských států EU. Shromažďujeme všechny klíčové hráče, kteří přispívají svými různými názory, což je cennou předností tohoto partnerství.

CCAM Partnership

Cílem partnerství je vytvořit systém mobility zaměřený na uživatele a podporující začlenění, který zvýší bezpečnost a zároveň sníží dopravní zácpy a dopady silniční dopravy na životní prostředí. Dalším cílem je posílit výzkumnou spolupráci mezi různými členy realizací testovacích a demonstračních projektů s cílem urychlit zavádění inovativních řešení a služeb autonomní mobility a vytvářet povědomí a vzdělávání veřejnosti. Výzvy k předkládání výzkumných projektů jsou každoročně zveřejňovány v rámci různých klastrů CCAM.

 

Proč jsou iniciativy, jako je partnerství CCAM potřebné a jaký by měl být jejich přínos?

Na zavádění autonomní mobility do praxe musíme pracovat společně, protože různé zúčastněné strany mají vlastní pohled na výzvy a přínosy řešení autonomní mobility. Společné zkoumání těchto iniciativ a nápadů ze všech různých úhlů pohledu vytvoří přidanou hodnotu výsledkům výzkumu a inovací. To je podle našeho názoru síla partnerství, které z něj pro Evropu vytěží to nejlepší. Naší hlavní pracovní zásadou je dělat to společně v rámci spolupráce. Pokud porovnáte jiné země nebo kontinenty, zjistíte, že průmysl nebo úřady mají mnohem větší moc, ale možná nemají tak široce založené podpůrné procesy jako my. Snažíme se identifikovat a odstraňovat mezery ve znalostech podporujících regulační činnost a také sledovat společenské aspekty. Podporujeme také přeshraniční rozsáhlé demonstrační projekty. Proč? Protože potřebujeme ukázat výhody a vytvořit povědomí o výzvách pro širší veřejnost v Evropské unii.

CCAM Partnership: Klastry a projekty

Co je Vašim cílem jako předsedy takového sdružení? Co chcete zachovat po svém nástupci a co je podle vás třeba změnit?

V současné době se nacházíme ve druhé polovině partnerství a v příštím roce musíme přezkoumat účinnost a výkonnost výzkumných projektů a jejich výsledky, které byly plánovány od samého počátku. Budeme kontrolovat naše financované projekty CCAM na základě definovaných klíčových ukazatelů výkonnosti a cílů, které jsme dostali od Evropské komise.  Jako tým budeme intenzivně pracovat na způsobech, jak realizovat co nejlepší výsledky nadcházejících rozsáhlých demonstračních projektů. Je třeba najít rovnováhu s neméně důležitými projekty, které zkoumají důležité zásadní otázky. Mám na mysli zejména společenské aspekty, u nichž se nám nemusí podařit začlenit všechny výzkumné otázky do rozsáhlých demonstračních projektů. Rád bych nadále podporoval partnerský dialog a zajistil, aby z partnerství bylo možné snadno vyvodit doporučení, která budou co nejkoncentrovanější.

 

Jaká by podle Vás měla být role EU v oblasti autonomní mobility ve srovnání s průmyslovými podniky, jako je BMW?

Z mého pohledu je důležité vytvořit investičně příznivé prostředí, které umožní všem zúčastněným stranám vložit do svých služeb řešení založená na autonomní mobilitě s jasným a komplexním regulačním rámcem. Dále je třeba překonat roztříštěnost vnitrostátních schvalovacích procesů, aby se usnadnilo zavádění autonomní dopravy na trhu v Evropské unii. To je obrovská výzva, ale uděláme vše, co bude v našich silách, a poskytneme orgánům na všech úrovních důkladné poradenství. Myslíte si, že Evropská unie dělá dost? Je něco, co by měla udělat pro podporu zavádění autonomní mobility a v současnosti to nedělá? To je spíše otázka srovnání s jinými kontinenty, jako jsou USA nebo Čína, a odpověď na ni není tak jednoznačná, protože náš přístup je zcela odlišný. Domnívám se, že Evropa je na správné cestě k definování vlastní regulace se specifickým výzkumným zaměřením na bezpečnost, společenské aspekty a široké zapojení zúčastněných stran.  Měli bychom se tímto směrem důsledně ubírat a držet krok s mezinárodním vývojem.

 

Myslíte si, že autonomní mobilita je budoucnost?

Ano, určitě. Jinak bych se o místo předsedy partnerství CCAM neucházel. Věřím, že je to budoucnost, protože s tímto tématem lze spojit tolik společenských přínosů bezpečnější a ekologičtější dopravy. Je jednoznačnou nutností tuto technologii prosazovat.

 

Kdybyste měl poradit člověku, například studentovi, který se zajímá o kariéru související s autonomními vozidly (například v BMW), na co by se měl zaměřit?

Obecně by takový mladý člověk měl mít zájem o automobilový průmysl a konkrétně o technologie autonomní mobility. Rozhodně bych doporučil zaměřit se na umělou inteligenci spolu s tradičními funkcemi asistence podpory řidiče (ADAS, pozn. red.) a tématy automatizace ve výrobě. Umělá inteligence bude v našem životě stále důležitější a neomezuje se jen na konkrétní oblasti inovací.

 

Děkuji Vám rozhovor!